Rob Cloosterman (1951-2010)
Met zijn fotocamera als belangrijkste wapen bond havenfotograaf Rob Cloosterman (58) de strijd aan met de vooroordelen die er breed leven over industrieel-Rijnmond. Stank, vuilspuitende schoorstenen en vies water waren volgens de bij de helikoptercrash op de Maasvlakte verongelukte Cloosterman verleden tijd; in zijn visie had de haven met haar miljardeninvesteringen in een schoon milieu en een veilige werkomgeving aan dat ‘smerige’ beeld voorgoed een einde gemaakt.
Met zijn fascinerende foto’s toonde Cloosterman een andere, zelden vertoonde kant van de Rotterdamse haven. Hij had vooral oog voor het boeiende lijnenspel op de chemische complexen en overslagbedrijven die hij zeker als de lichtinval veelbelovende leek, met grote regelmaat bezocht.
Cloosterman begon zijn carrière als bedrijfsvoorlichter in de auto-industrie en later bij het olieconcern BP in de Rotterdamse Europoort en na de fusie van BP met Texaco bij Nerefco. In de jaren ’90 koos Cloosterman voor een zelfstandig bestaan als communicatieadviseur. Hij maakte onder meer de milieujaarverslagen voor verschillende bedrijven in het Rijnmondgebied.
Als begenadigd amateur-fotograaf legde hij zich meer en meer toe op het vak van fotograaf. Kroon op zijn werk was een fraai fotoboek dat de afgelopen winter onder de titel ‘Wereldbanen in een wereldhaven’ verscheen en waarin Cloosterman jongeren de boeiende kanten van het werk in de Rotterdamse haven en chemie liet zien.
Ook exposeerde hij met grote regelmaat zijn werk. Voor verschillende tijdschriften en kranten – onder meer voor de maandelijkse bijlage AD Wereldhaven – was hij een belangrijke leverancier van ‘spannende’ havenfoto’s.
Het noodlot wilde dat de door de Rotterdamse haven gepassioneerde Cloosterman in het harnas stierf. Juist op het moment dat een peloton recreatiefietsers in de aanloop naar de Rotterdamse start van de Tour de France een tocht door de haven maakte en Cloosterman zijn visie op de ‘recreatieve, schone’ haven bevestigd zag. Zijn volgende missie, het vanuit de lucht vastleggen van de de wording van de Tweede Maasvlakte mocht hij niet meer meemaken.
Nico de Vries,
AD