RELX blijft bij naamswijziging weekblad Elsevier

De Britse uitgever RELX peinst er niet over om de naam Elsevier beschikbaar te houden voor het Nederlandse weekblad. Op woensdag vroegen medewerkers tijdens de aandeelhoudersvergadering van RELX om die mogelijkheid. RELX' president-commissaris Anthony Habgood stelde dat het weekblad Elsevier qua omzet 1 procent vertegenwoordigt van de 3 miljard die de wetenschappelijke uitgever Elsevier jaarlijks omzet.
“Elsevier is een fantastisch merk. Dat gaan wij niet verkopen”, aldus Habgood. Elsevier-columnist Syp Wynia (tevens aandeelhouder in RELX) vroeg samen met nog vijf anderen of naambehoud geen optie is, meldt NRC. Maar die vraag kreeg enkel het stellige antwoord “onder geen beding”.
Als onderdeel van de verkoop van Elsevier aan uitgeverij New Skool Media heeft RELX de voorwaarde verbonden dat het blad binnen enkele jaren van naam verandert. Redactieraadvoorzitter Ron Kosterman noemt in NRC die eis onredelijk. “Je verkleint onze kansen op de moeilijke tijdschriftmarkt”, aldus Kosterman.
Nadat een definitieve overname is afgerond moet de naamswijziging in een half jaar zijn gerealiseerd, anders zal RELX voor maximaal nog eens drieëneenhalf jaar een hoog licentiebedrag in rekening brengen. Die kosten zijn volgens Kosterman nauwelijks op te brengen. Bovendien vervalt na vier jaar sowieso het gebruiksrecht op de merknaam.
De redactieraad adviseerde dan ook negatief over een verkoop, als daar een verplichte naamswijziging bij hoort. Dat advies is niet bindend. De ondernemingsraad adviseerde - na veel discussie - wél positief. RELX zou zich nog beraden op een antwoord op de redactieraad.
Praat mee