‘Relatief veel media-aandacht voor PvdA’
Kandidaten van de PvdA waren vaker te zien in de gezichtsbepalende rubrieken van de publieke omroep dan kandidaten van andere politieke partijen. Ook op sociale media en in de geschreven pers staat de partij in de top 3 van meest genoemde partijen.
Dat concludeert NRC Handelsblad na eigen onderzoek. Daarbij turfde de krant het aantal tv-verschijningen van verkiesbare politici bij programma’s van de NPO en het aantal keren dat partijen genoemd werden in kranten, bladen en op nieuwssites. Ook analyseerde de krant hoe vaak berichten van politieke partijen werden gedeeld op sociale media.
Naast de PvdA kregen ook kleine rechte partijen als GeenPeil en VNL relatief veel aandacht. Ook Denk, dat zich beklaagde over tegenwerking door de media, was in de geschreven pers oververtegenwoordigd. De partij was op twee na het vaakst genoemd, na de VVD en de PvdA. Bij de programma’s van de NPO bestond de top 3 uit D66, PvdA en het CDA. Wat engagement op sociale media betreft scoorden de PVV, VVD en PvdA het hoogst.
Ook Brandpunt voerde onderzoek uit naar de tv-tijd die politici kregen bij de NPO. Het tv-programma concludeerde dat de progressieve partijen de afgelopen twee maanden net iets meer te zien waren dan de conservatieve rechtse partijen (56 procent tegenover 44 procent).
Praat mee