Jodal

— donderdag 12 februari 2015, 19:14 | 4 reacties, praat mee

‘Regio verdient professionele pers’

‘Journalistiek is een vak. Ook lokaal. Ondanks allerlei initiatieven van amateurs is duidelijk dat er een professionele pers nodig is in de gemeenten.’ Dat zei minister Plasterk bij de presentatie van onderzoek naar nieuwsvoorziening in de regio (Stimuleringsfonds voor de Journalistiek). Plasterk is het niet eens met de redenering van de meeste wethouders en raadsleden in ons land dat het college van B&W prima in staat is het gemeentebeleid over het voetlicht te brengen, zoals uit een enquête bleek. ‘Overheidscommunicatie is geen journalistiek.’ Over de mediastichtingen die volgens het Stimuleringsfonds in gemeenten moeten worden opgetuigd om kwaliteitsjournalistiek te stimuleren, sprak hij zich niet uit. ‘U zult daarover met het ministerie van OCW moeten overleggen.’ Laatste wijziging: 19 februari 2015, 11:48

Secretaris Thomas Bruning van de NVJ zei liever een fiscale impuls te zien voor de regiojournalistiek. Hij vreest dat als gemeenten de fondsen beheren het gevaar bestaat dat die ook inhoudelijke invloed willen krijgen. ‘Ik zou dat ver weg willen houden van de lokale politiek.’

‘Er verschijnen veel rapporten, maar we moeten vooral dóen’, zei chef nieuwsdienst Jacky de Vries van RTV Noord-Holland in een paneldiscussie onder leiding van burgemeester en oud-hoofdredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes. De Vries’ regionale omroep werkt samen met veertig lokale omroepen en enkele huis-aan-huisbladen. ‘Waar we elkaar kunnen helpen doen we dat: met faciliteiten en verhalen, kennis en content. Aanvankelijk was er wantrouwen, maar iedereen ziet inmiddels de voordelen.’

Mark den Boer, gemeenteraadslid (CDA) in Molenwaard zei zich niet kunnen vinden in de conclusie van enkele panelleden dat lokale kranten nauwelijks meer een rol vervullen en weinig kwaliteitsjournalistiek bevatten. ‘Na de bijbel wordt de lokale krant het beste gelezen in Molenwaard.’ Wel zei hij meer duiding en diepgang te wensen.

Het overhevelen van communicatiebudget van gemeenten naar de regiojournalistiek, zoals de onderzoekers voorstellen, sprak vicevoorzitter Louis van de Geijn van NVJ erg aan. ‘Het mes snijdt dan aan twee kanten: meer geld voor kwaliteitsjournalistiek en minder last van communicatiespecialisten die in de weg lopen.’

 

Bekijk meer van

regionale journalistiek

Praat mee

4 reacties

imo, 12 februari 2015, 20:57

Goede foto zeg, bij dit artikel.

Saskia, 12 februari 2015, 22:00

Een bestuurslaag zonder pers is een bestuurslaag zonder controle. Dat kan niet. Dat is geld weggooien. Zeker nu er meer gedecentraliseerd wordt, onder meer in het Sociale Domein.

Johan Fehrmann, 12 februari 2015, 22:40

De grens tussen ‘professioneel’ en ‘amateuristisch’is erg dun. Zijn ‘journalisten’ van bijvoorbeeld Geenstijl professionals? Ja, want ze worden betaald. Maar….Het is maar sterk de vraag of betaalde journalisten per definitie beter zijn dan vrijwillige journalisten. Al snap ik wel dat zgn ‘echte’journalisten erg graag hun alsmaar wazig wordende beroepsdomein willen verdedigen. Het moet ook erg bedreigend zijn, al die beunhazen die een graantje mee willen pikken.
Bijzonder dat de politiek, die normaal gesproken door de ‘waakhonden van de democratie’wordt gecontroleerd, dezelfde ‘waakhonden’te hulp wil schieten. Alsof pyromanen die niet willen dat de brandweer verdwijnt, de brandweer te hulp schiet: blijf op ons jagen en blijf de brand blussen!
Dé journalistiek is gewoon de machtspositie kwijt die het altijd had.
Groeten, Johan Fehrmann. Beheerder van
http://beijumnieuws.blogspot.nl/

herman, 13 februari 2015, 15:57

Als ik de naam ‘Plasterk’ zie, neem ik een artikel niet meer serieus en lees ‘t ook niet! Wellicht dom, maar het is niet anders.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.