Hearst stopt met Red magazine
Uitgeverij Hearst stopt na tien jaar met de titel Red magazine. Het nummer dat in juli in de winkels ligt, is het laatste. Dat bevestigt Luc van Os, directeur van Hearst Nederland, uitgever van onder meer ELLE, Quote en Cosmopolitan. ‘We hebben veel geld, effort, tijd, aandacht en energie in Red gestoken. Maar op een gegeven moment moesten we de conclusie trekken: het gaat niet meer.’ Aan de lezerskant zat het wel goed met Red, dat regelmatig een oplagestijging liet zien. Maar de adverteerders bleven weg, vooral de internationale. Van Os: ‘En je kunt een titel alleen optimaal voeren als er ook voldoende interesse is van de adverteerder. Het is heel vervelend, maar we moeten realistisch zijn.’
Red – een Engelse licentietitel die 10 jaar geleden in Nederland werd gelanceerd onder leiding van José Rozenbroek - nam vorig jaar al afscheid van een deel van de redactie na een bedrijfsbrede reorganisatie. Toen zei Van Os dat hij het schrappen van titels zo lang mogelijk wilde uitstellen. Sindsdien bestaat Red uit een rompredactie van vier mensen. Voor sommigen is misschien plek bij een andere Hearst-titel, daar wordt nu met de betrokkenen over gesproken. De uitgeverij lanceert in september modeblad Harper’s Bazaar.