Quid pro quo
Ik vind het een oncomfortabele waarheid: een adblocker is voor mij persoonlijk noodzaak. Dat staat op gespannen voet met het toch al karige verdienmodel op internet.
De laatste maanden vragen sites steeds vaker om voor hen een uitzondering te maken. Iets dat ik voor de vaste sites braaf doe. Een van de grootste Nederlandse nieuwssites serveert op het moment van schrijven 25 advertenties. Maar er zijn ook 15 (vijftien!) advertentietrackers op actief.
Nog zo’n ergernis: nadat adverteerders ons zo hadden getergd met popups dat browsers ze standaard gingen blokkeren, stierf de advertentievorm uit. Kortdurend, want nu worden ze gewoon ín de browser getoond.
Niet omdat de advertentievorm in de tussentijd magisch minder irritant is geworden, maar omdat het technisch kan en veel lastiger valt te blokkeren. Ik wil met liefde mijn adblocker uitzetten, maar het is jammer dat die bereidheid betekent dat maar liefst vijftien partijen (en geen van hen de uitgever zelf) een profiel mogen gaan aanleggen.
Kortom, eerlijk oversteken?
Praat mee