Project 2020: New York Times op de schop

De New York Times heeft een actiegroep opgericht die een radicale transformatie van de krant voorbereidt, meldt Politico. Het zou de meest ingrijpende wijziging in 50 jaar zijn, onder meer op het gebied van voorpaginabeleid en voorheen rotsvast-verankerde columnisten.
Politico wijst erop dat de Times haast heeft: de werkgroep beoogt dat de veranderingen in 2020 moeten zijn doorgevoerd en effect hebben. ‘Project 2020’, zoals het intern heet, maakt werknemers wel ongerust, aldus Politico - onzekerheid over de wijzigingen van het werk zijn er al voor 2017, laat staan vier jaar in de toekomst.
The Times wil op tijd kunnen reageren, is het idee achter de actiegroep. Printadvertenties brengen nog honderden miljoenen binnen op de omzet van anderhalf miljard dollar - maar die bron droogt hard op. Tegelijk lukt het onvoldoende om websitebezoekers (waar wel forse groei in zit) te verleiden om een betaald abonnement te nemen.
Maandelijks trekt de New York Times-website 70 miljoen unieke bezoekers uit Amerika. In 2015 verdiende de krant 400 miljoen dollar met online activiteiten; de actiegroep beoogt dat te hebben opgekrikt naar 800 miljoen in 2020. Meer bij Politico
Praat mee