Tegel Beeld en Geluid

— woensdag 8 april 2015, 16:33 | 2 reacties, praat mee

‘Programmmering NPO op de schop’

Niet alleen online gaat er het het een en ander veranderen bij de NPO, ook op televisie zijn er drastische veranderingen. Dat schrijft NRC Handelsblad.

In een notendop: programma’s die niet lopen, moeten sneller van het scherm. De omroepen moeten minder van hetzelfde maken. Brede programma’s die te veel oudere kijkers trekken moeten worden aangepast, of verdwijnen. Succesvolle programma’s daarentegen krijgen meer ruimte. Dat heeft koepelorganisatie Nederlandse Publieke Omroep (NPO), die verantwoordelijk is voor de programmering op de publieke radio- en tv-zenders, bekendgemaakt.

Na jaren van discussie over de hervormingen van het omroepbestel, wordt voor tv-kijkers, radioluisteraars en internetgebruikers nu voor het eerst op grote schaal duidelijk wat het effect is van de recente bezuinigingen op de mediabegroting. De NPO kiest niet langer voor de kaasschaaf om geld te besparen, maar wil scherpere keuzes maken. “Bigger, fewer, better”, noemden bestuurslid Shula Rijxman en hoofd video Frans Klein het tijdens een toelichting op hun plannen. De publieke omroep moet nog wel steeds “van iedereen en voor iedereen” zijn, zoals de NPO het altijd noemt, maar minder “van alles wat”.

Klein wil verder de vooravond op het ‘diepgravende’ NPO 2 aanpassen. Die is nu nog te licht.

De omroepen zijn overigens niet enthousiast over die plannen. Zij vrezen volgens de krant vooral dat hun mogelijkheden om te experimenteren worden ingeperkt.

Bekijk meer van

NPO

Praat mee

2 reacties

René Roodheuvel, 9 april 2015, 13:27

“Brede programma’s die te veel oudere kijkers trekken moeten worden aangepast, of verdwijnen.Succesvolle programma’s daarentegen krijgen meer ruimte. “
Lees ik het echt goed ? Programma’s die veel ouderen trekken, zijn per definitie niet succesvol ? IJle lucht in de NPO-toren ?

Ruud van Eijken, 10 april 2015, 09:59

Nederland vergrijst toch? Dus er zijn meer ouderen dan jongeren. En daarom stijgen de programma’s in populariteit die de ouderen in Nederland hogelijk waarderen. Los van het feit dat ik had begrepen dat de publieke omroep zich meer met cultuur en minder met spelletjes moest bezighouden. Oftewel: “I am lost”

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.