banner festival 23

— vrijdag 11 januari 2019, 17:03 | 0 reacties, praat mee

Prijs van kranten in losse verkoop flink gestegen

UPDATE De verhoging van het lage btw-tarief dat per 1 januari is ingevoerd, is door diverse krantenuitgeverijen aangegrepen om de prijzen van de kranten in de losse verkoop flink te verhogen. Er is een uitschieter van 30 procent en er zijn zelfs kranten die nu drie verschillende prijzen hanteren. Laatste wijziging: 9 mei 2019, 21:10

Bij de Persgroep stijgen de gemiddelde prijzen tussen de 7,7 procent en 10,6 procent, met een enkele uitschieter naar zelfs 30 procent. We hebben een vergelijking gemaakt van de meest recente gegeven van september 2018 (.pdf) en januari 2019 (.pdf). Eerdere gegevens van begin januari 2018 zijn bij navraag niet beschikbaar, meldt de afdeling Losse Verkoop van de Persgroep.

Het meest opvallende aan de informatie zijn de cijfers met betrekking tot NRC en nrc.next. Deze kranten hanteren sinds januari namelijk drie prijzen, de weekdagen worden nu ook gesplitst. Voorheen werd er voor de weekdagen een prijs van 2,60 euro gehanteerd. De nieuwe prijs voor de krant op maandag, dinsdag en woensdag wordt 2,99 euro, en stijging van 15 procent. De krant op donderdag en vrijdag kost voortaan 3,39 euro. Vergeleken met de oude prijs op die dagen is dat een stijging van wel 30 procent. De zaterdagkrant van NRC en nrc.next hebben de laagste stijging van alle kranten. Hier betaal je 3,6 procent meer voor, namelijk 3,99 euro. 

Bij TMG stijgt de prijs van een Telegraaf op weekdagen met 13,2 procent. Van 2,20 euro naar 2,49. De zaterdagkrant kostte in 2018 3,30 en per 1 januari is dat 3,49 euro geworden, een stijging 5,7 procent.

Het Nederlands Dagblad heeft 1 januari jl. geen btw-verhoging in rekening gebracht. “We hebben wel eerder vorig jaar de prijzen van onze edities in de losse verkoop verhoogd, omdat die al jaren niet waren geïndexeerd en omdat ze niet meer in balans waren met de prijzen van losse nummers van andere kranten (waar we qua abonnementsprijzen veel dichterbij lagen)”, meldt hoofdredacteur Sjirk Kuijper. “Met name de zaterdagkrant was zó goedkoop dat je bijna voordeliger uit was met 50 losse kranten per jaar dan met een zaterdagabonnement.”

De doordeweekse edities zijn toen van 1,75 naar 2,25 gegaan, en de zaterdageditie van 3,00 naar 3,50.


Voor de overige kranten zijn onderstaande grafieken gemaakt. De eerste heeft betrekking op de losse verkoop gedurende de week.

 


* Voor degene die de data achter de grafiek willen zien moeten klikken op ‘get the data’.

Informatie over Nederlands Dagblad is 24 januari 2019 toegevoegd.

Bekijk meer van

TMG de Persgroep

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.