Afstudeerprijs Villamedia 2019

— donderdag 6 september 2018, 15:53 | 0 reacties, praat mee

Pieter Zwart: ‘VI moet VI blijven, maar dan VI 2018’

SportNEXT Sportjournalistiek talent 2017, de titel nam data-analytische voetbaljournalist Pieter Zwart (25) in januari trots in ontvangst. Dit bleek niet de enige titel die hij in een jaar tijd aan zijn cv kon toevoegen. Sinds vorige week is Zwart namelijk een van de drie nieuwe hoofdredacteuren van Voetbal International.

Na het vertrek van adjunct-hoofdredacteur Dennis van Luling, was Voetbal International afhankelijk van een interim hoofdredactie, bestaande uit Taco van den Velde en Peter Wekking. Dit bleek het begin van iets sterks, aldus Zwart. “In deze periode is er veel goeds neergezet. We hebben ervoor kunnen zorgen dat het digitale bereik enorm is gegroeid.” Het aantal abonnees op VI PRO is de afgelopen twee maanden met 2000 mensen toegenomen.

Drie hoofdredacteur voor één titel. Is dat niet wat veel? Zwart: “De kracht zit in de combinatie die we hebben. Taco en Peter waarborgen de identiteit van het blad, en ik ben er voor de vernieuwing. We bedrijven zowel de klassieke journalistieke methode als nieuwe methodes.”

De ambitie om in een hoofdredactie te belanden, was er bij Zwart al een lange tijd. “Je hebt toch bepaalde ideeën over wat je met een medium kunt doen en waar het naartoe moet. Dan is de hoofdredactie de beste plek om dat te realiseren.”  Deze ideeën richten zich bij Zwart vooral op het meer inzetten van data-analyse in de berichtgeving.

Het is een gewaagde stap, zo beaamt Zwart. “Niet veel bladen in Nederland zullen iemand van 25 doorschuiven naar deze plek. Ook niet iemand van 25 die een bepaalde visie heeft op hoe, in dit geval, de voetbaljournalistiek eruit moet zien. VI denkt vooruit, maar waarborgt met de andere hoofdredacteuren de herkenbaarheid van VI. VI moet vooral VI blijven, alleen dan VI 2018.”

“Ik vind dat we een merk hebben dat nog steeds heel veel mensen bereikt, en daardoor ook nog steeds veel potentie heeft.” En de omstandigheden om te groeien zijn gunstig. “Nu PSV en Ajax beide in de groepsfase van de Champions League zitten, denk ik dat we weer veel mensen kunnen binden aan Voetbal International.”

Van ingrijpende veranderingen zal het publiek op korte termijn nog niet heel veel merken. “De eerste, duidelijk zichtbare verandering gaat waarschijnlijk de re-styling zijn die wij op de website en in de apps gaan doorvoeren.”

Voetbal International staat inmiddels al enige tijd te koop. Onder andere John de Mol heeft interesse getoond. Tot op heden valt er volgens Zwart weinig te zeggen over de verkoop. “Zodra daar nieuws over is, dan zal het wel ergens gecommuniceerd worden.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.