Pieter Zwart: ‘VI moet VI blijven, maar dan VI 2018’

SportNEXT Sportjournalistiek talent 2017, de titel nam data-analytische voetbaljournalist Pieter Zwart (25) in januari trots in ontvangst. Dit bleek niet de enige titel die hij in een jaar tijd aan zijn cv kon toevoegen. Sinds vorige week is Zwart namelijk een van de drie nieuwe hoofdredacteuren van Voetbal International.
Na het vertrek van adjunct-hoofdredacteur Dennis van Luling, was Voetbal International afhankelijk van een interim hoofdredactie, bestaande uit Taco van den Velde en Peter Wekking. Dit bleek het begin van iets sterks, aldus Zwart. “In deze periode is er veel goeds neergezet. We hebben ervoor kunnen zorgen dat het digitale bereik enorm is gegroeid.” Het aantal abonnees op VI PRO is de afgelopen twee maanden met 2000 mensen toegenomen.
Drie hoofdredacteur voor één titel. Is dat niet wat veel? Zwart: “De kracht zit in de combinatie die we hebben. Taco en Peter waarborgen de identiteit van het blad, en ik ben er voor de vernieuwing. We bedrijven zowel de klassieke journalistieke methode als nieuwe methodes.”
De ambitie om in een hoofdredactie te belanden, was er bij Zwart al een lange tijd. “Je hebt toch bepaalde ideeën over wat je met een medium kunt doen en waar het naartoe moet. Dan is de hoofdredactie de beste plek om dat te realiseren.” Deze ideeën richten zich bij Zwart vooral op het meer inzetten van data-analyse in de berichtgeving.
Het is een gewaagde stap, zo beaamt Zwart. “Niet veel bladen in Nederland zullen iemand van 25 doorschuiven naar deze plek. Ook niet iemand van 25 die een bepaalde visie heeft op hoe, in dit geval, de voetbaljournalistiek eruit moet zien. VI denkt vooruit, maar waarborgt met de andere hoofdredacteuren de herkenbaarheid van VI. VI moet vooral VI blijven, alleen dan VI 2018.”
“Ik vind dat we een merk hebben dat nog steeds heel veel mensen bereikt, en daardoor ook nog steeds veel potentie heeft.” En de omstandigheden om te groeien zijn gunstig. “Nu PSV en Ajax beide in de groepsfase van de Champions League zitten, denk ik dat we weer veel mensen kunnen binden aan Voetbal International.”
Van ingrijpende veranderingen zal het publiek op korte termijn nog niet heel veel merken. “De eerste, duidelijk zichtbare verandering gaat waarschijnlijk de re-styling zijn die wij op de website en in de apps gaan doorvoeren.”
Voetbal International staat inmiddels al enige tijd te koop. Onder andere John de Mol heeft interesse getoond. Tot op heden valt er volgens Zwart weinig te zeggen over de verkoop. “Zodra daar nieuws over is, dan zal het wel ergens gecommuniceerd worden.”
Praat mee