Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 15 december 2009, 08:55 | 1 reactie, praat mee

Passie voor jouw medium

Een medestudente stuurde onlangs een mail naar Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwers met de vraag: ’Heeft mijn opleiding tot dagbladjournalist nog wel zin?’. Jammer genoeg voor mijn medestudent zei Brouwers niet volmondig ‘ja’, maar antwoordde hij dat het een lastige vraag was.

Het deed me denken aan mijn eerste twee jaren op de School voor Journalistiek. Die draaiden voor het overgrote deel om dagblad en het schrijven van artikelen. Ik wist toen al dat ik de televisiekant op wilde en verveelde me kapot.

In tegenstelling tot sommige klasgenoten die later wel wilden werken voor de Volkskrant en NRC Handelsblad. Die genoten. Bijna iedere dag artikelen schrijven en aansluitend twee stages bij de krant. Maar eenmaal afgestudeerd blijkt de praktijk lastig, juist de dagbladjournalisten zitten werkeloos thuis.

Nu zijn er mensen, ook docenten, die het licht hebben gezien. Zij denken dat je deze situatie voorkomt als je studenten multimediaal opleidt. Zo leren ze alle media (een beetje) gebruiken en kunnen ze bijvoorbeeld ook filmpjes maken voor de websites van kranten. Hierdoor worden ze een stuk aantrekkelijker als krantenredacteur, ze zijn immers veelzijdig.

Ik ken weinig mensen die filmpjes maken voor kranten en zij die het doen, zijn – jawel – afgestudeerde televisiejournalisten. Dagbladjournalisten zijn geen televisiejournalisten en andersom. Een ANP-redacteur vertelde mij eens dat ze het bij het persbureau geprobeerd hebben. Simpele constructie: de schrijvende journalist doet gewoon zijn werk maar stelt bij het interview ook nog wat vragen voor een camera. Op die manier kon hetzelfde onderwerp ook gebruikt worden voor ANP Video. Maar helaas, het was geen succesverhaal. De schrijvende journalisten raakten in paniek van die camera.

Om terug te komen op het verhaal van mijn medestudent. Het is een lastige vraag, maar dit zou mijn antwoord zijn: Ik geloof erin dat alle journalisten een gezamenlijke passie delen, die voor actualiteit en achtergrond. Maar daarnaast heb je nog een passie, die van jouw medium. En als dat het dagblad is, moet je daar helemaal voor gaan.

Natuurlijk, de arbeidsmarkt is lastig maar juist dan kun je beter ergens heel goed in worden, dan van alles een beetje kunnen.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

www.mediacontainer.nl

Bekijk meer van

Saïda Maggé multimediaal

Praat mee

1 reactie

Lotte Twilt, 17 december 2009, 21:01

Ik ben zelf ook studente aan de school voor de journalistiek. Zelf ben ik me aan het specialiseren op multimedia, omdat ik ook verwacht dat de dagbladjournalist ook een steeds minder alleenstaand beroep wordt. Ik denk als je toch dagbladjournalist wilt zijn, moet je meer gaan specialiseren op een onderwerp (zodat mensen jou echt nodig gaan hebben) en wellicht gaan freelancen. Ik heb trouwens wel gemerkt, dat de “klassen” van dagbladjournalisten ook steeds kleiner worden.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.