pArticle wint 4e verdieping
Het initiatief pArticle is het beste idee dat is ontstaan tijdens de bootcamp de ‘4e Verdieping’. pArticle biedt redacties een besloten omgeving om samen met het publiek onderzoek te doen. Onder de naam de ‘4e verdieping’ werkten 30 jonge journalisten de afgelopen twee weken aan nieuwe ideeën voor de journalistiek. Het project is een initiatief van de vereniging Veronica en het ANP.
De tweede prijs was voor een groep studenten die onder de naam De Dagschotel een idee uitwerkten waarbij van grote nieuwe gebeurtenissen alle berichtgeving overzichtelijk wordt verzameld.
De vijf winnaars (Nikki van der Westen, Donna Smit, Elif Isitman, Leo Tegelaar en Fieke Hamers) die pArticle bedachten, krijgen 1000 euro prijzengeld en 5000 euro om hun idee verder uit te werken. Ze doen dat bij het ANP in Rijswijk.
Volgens juryvoorzitter en ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen heeft mogelijk ook het ANP wat aan pArticle. ‘Als je een WOB-verzoek doet, krijg je vaak heel veel informatie. Het kan dat nuttig zijn om dat samen met je publiek in een besloten omgeving goed uit te pluizen. Die omgeving hebben zij erg goed uitgedacht.’
Van der Westen: ‘Iedereen kan meedoen met zoeken. Wij maken de omgeving waarin dat op een aantrekkelijke manier kan. Ons idee is een vorm van crowd sourcing, maar dan in een besloten omgeving.’
Veronica en ANP zijn van plan de bootcamp vaker te organiseren, ook al staat de vorm nog niet vast. Van Lingen: ‘Het is een goede manier om talent en ideeën te scouten. Iedereen die meedoet, belooft ook zijn of haar idee eerst aan ons aan te bieden en dan aan anderen.’
Tijdens de bootcamp kregen de jongeren intensieve begeleiding van deskundigen uit de mediawereld.
Praat mee