Opvallende uitspraak: fotograaf verliest rechten van eigen foto, na plaatsing op Instagram
Een federale rechtbank oordeelt dat een fotograaf haar rechten op een foto verloor nadat ze de foto op Instagram plaatste, meldt The Hollywood Reporter.
Fotograaf Stephanie Sinclair, bekend van het onderzoeken van gender- en mensenrechtenkwesties over de hele wereld en met publicaties in The New York Times, Time Magazine en National Geographic, plaatste een foto op Instagram. Het betrof een beeld van een moeder met kind in Guatamala. Techsite Mashable wilde die foto gebruiken bij een verhaal over vrouwelijke fotografen en zocht contact. Sinclair ging niet akkoord met het prijsvoorstel van Mashable, die 50 dollar voor de foto wilde betalen. Mashable plaatste vervolgens de Instagram-post van de fotograaf in het artikel. Sinclair klaagde de site daarop aan voor inbreuk op het auteursrecht.
De rechter is het hier niet mee eens. Omdat ze zelf de foto op Instagram had geplaatst, zou ze akkoord zijn gegaan met de algemene voorwaarden van dat sociale netwerk. Volgens die voorwaarden verkrijgt Instagram met plaatsing van een foto een wereldwijde, gratis licentie. De rechter stelt dat Instagram vervolgens een sublicentie mag verlenen. En daarom heeft Mashable geen wetten overtreden door de foto zonder toestemming op te site door te plaatsen.
Sinclair zegt teleurgesteld te zijn in het vonnis en denkt na over een hoger beroep.
Praat mee
2 reacties
Info@roeldijkstra.nl, 16 april 2020, 17:57
Het ging er wel om dat de foto geinlinelinked was door Mashable. Dat is in Europa sowieso helaas nog toegestaan. Dus het is niet heel veel anders dan hier. Hoewel met deze uitspraak een andere uitspraak werd overruled die Inline Linken wél onrechtmatig noemde. Ze stonden dus 1 zet voor en ze staan nu weer gelijk met Europa
Jan Everhard, 29 april 2020, 17:55
Het moraal van dit verhaal is dat fotografen er zich terdege van bewust moeten zijn dat elke foto die ze op Instagram plaatsen door Instagram gratis en voor niks gebruikt kan worden a: zonder toestemming van de betreffende fotograaf en b: zonder auteursrechtelijke vergoeding. Hetzelfde geldt voor Facebook. En denk niet dat het niet of nauwelijks gebeurd! Zowel Facebook als Instagram - een dochter van Facebook - hebben afdelingen die bewust zoeken naar afzetmogelijkheden voor geplaatste foto’s. Je kan, als bedrijf, een zoekopdracht geven aan Facebook en aan Instagram voor beeldmateriaal. De reisbranche en de reclamewereld maakt daarvan veelvoudig misbruik. Dus ...... fotografen ....... geen foto’s plaatsen op Instagram en Facebook! Ook geen foto’s uit het privéleven waant ook dat soort foto’s worden misbruikt! Het venijn zit hem in het feit dat fotografen nooit van Facebook en Instagram bericht krijgen dat er een foto verkocht is omdat je de akkoord bent gegaan met de Algemene Voorwaarden waarin nadrukkelijk staat dat de geplaatste content eigendom wordt van Facebook en Instagram. Helaas heeft de Amerikaanse rechter een juridisch correcte uitspraak gedaan. Ik hoop dat Stephanie Sinclair in hoger beroep gaat.