word studentlid

— vrijdag 21 augustus 2015, 09:41 | 0 reacties, praat mee

Opti­mistisch

Ik kan het niet bewijzen maar ik heb het gevoel dat veel, zo niet alle veranderingen in de mediawereld, beginnen in de fotografie. Eerst was iedereen fotograaf dankzij digitale camera’s en later de smartphones, en inmiddels is iedereen journalist. Vaste dienst of freelance? Ik ken geen fotografen in vaste dienst meer en ook het aantal freelance journalisten neemt inmiddels enorm toe. Zelf publiceren op internet? Andere verdienmodellen zoeken, zoals fotoboeken, kunstprojecten of exposities? Fotografen waren er net wat eerder mee.

Zo heb ik ook het gevoel dat fotojournalisten wereldwijd inmiddels met meer oplossingen zijn gekomen voor de veranderingen in de markt. Zij kunnen het zich niet meer veroorloven om te gokken op een zich herstellende mediamarkt. Op uitgevers die een lucratief online verdienmodel vinden en fotografen weer normaal gaan betalen. In dit nummer van Villamedia vertelt een groot aantal fotojournalisten uit binnen- en buitenland hoe het met hen gaat. We hebben er, bewust, de positieve ervaringen uitgepikt. Maar dat kostte nauwelijks moeite. Want er gebeurt heel veel.

De rode draad is dat internet misschien wel een zegen voor de fotografie is. Allereerst is beeld immens populair op social media. Nog nooit keken zoveel mensen naar zoveel foto’s. Ten tweede, beeldtaal is universeel. Een journalist die in het Nederlands schrijft, wordt beperkt door de taalgrens. Een fotograaf die in Nederland fotografeert, heeft een wereldpubliek.

Ten derde, je hebt geen grote uitgeverij meer nodig om foto’s bij een groot publiek te krijgen. Dus aan interesse en bereik geen gebrek.

Oké, dan nu het geld. Je hebt niet langer te maken met een beperkt aantal goed betalende opdrachtgevers, maar met veel klanten die elk minder betalen. Dat is, in vele varianten, het antwoord dat fotografen internationaal geven. Volgens Wolfgang Blau van The Guardian
is er daarom geen enkele reden om niet optimistisch te zijn. Wie ben ik om het met hem oneens te durven zijn.

Bekijk meer van

Wolfgang Blau The Guardian

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.