Opnieuw megafusie in Verenigde Staten: Viacom en CBS samen verder
In de Verenigde Staten gaan entertainmentgiganten CBS en Viacom fuseren, na in 2006 juist te zijn gesplitst. Het nieuwe bedrijf (dat simpelweg ViacomCBS gaat heten) heeft een gecombineerde jaaromzet van 28 miljard dollar.
Een overnamebedrag is niet genoemd, omdat beide bedrijven elkaar met aandelen betalen.
Topvrouw Shari Redstone, die al jaren voor een fusie ijverde, zegt dat bedrijven nu “de enorme kracht van hun gecombineerde bezit kunnen realiseren. Mijn vader zei ooit content is king - en dat is vandaag de dag meer waar dan ooit.” Redstone ondervond bij de fusie-wens altijd flinke weerstand van CBS-topman Les Moonves, tot diens me-too-getinte vertrek in december vorig jaar.
De laatste jaren zijn er in de Verenigde Staten meerdere miljardentransacties geweest rond mediabedrijven als Disney, 21st Century Fox en Time Warner. De bedrijven willen kunnen inspelen op veranderend kijkgedrag, de groei van streaming diensten en concurrentie van nieuwe contentpartijen als Netflix en Amazon.
In een presentatie omtrent de fusie (hier te bekijken in .pdf-formaat) zegt ViacomCBS dat nu hard wordt ingezet op een strategie om consumenten direct te bedienen, inhoud sneller en beter te distribueren met meer reclakmekansen en licenties van series en films aan derden (streaming diensten, kabelpartijen e.d.) eenvoudiger te maken.
Praat mee