word studentlid

— dinsdag 27 september 2011, 09:31 | 1 reactie, praat mee

Oplagen Telegraaf en regionalen dalen

De oplage van dagblad De Telegraaf is flink gezakt, blijkt uit de cijfers die Het Oplage Instituut (HOI) dinsdag heeft gepubliceerd. Ook de oplagen van de regionale dagbladen blijven dalen. De Volkskrant en Trouw stijgen iets, NRC Handelsblad blijft stabiel. Het HOI publiceerde dinsdag de oplagecijfers tweede kwartaal 2011. Vergeleken met een jaar eerder daalde de totale betaalde oplage van De Telegraaf met 43.532 exemplaren naar 540.661. Eind tweede kwartaal 2008 stond de totale betaalde oplage van De Telegraaf nog op 623.587. In de krant van dinsdag zegt uitgever Ted Trimbach: 'De daling in dit tweede kwartaal is deels toe te schrijven aan het feit dat we vorig jaar nog WK-abonnementen hadden en door onze keuze om te stoppen met de Zondagskrant. We zien daarentegen wel een continu stijgende lijn in ons bereik, mede dankzij onze ontwikkelingen op mobiele platformen en online video-initiatieven.' Laatste wijziging: 29 september 2011, 16:00

Ook het Dagblad van het Noorden had dinsdag een bericht in de krant om de oplagedaling te duiden. De oplagedaling (van totaal 127.248 naar 116.979) wordt deels veroorzaakt omdat minder wordt weggegeven. ‘De oplageontwikkeling van Dagblad van het Noorden krabbelt op naar het niveau van voor de crisis in 2008. De nieuwe journalistieke koers begint zijn vruchten af te werpen’, schrijft de krant.

Meer bij het HOI.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Paul Disco, 27 september 2011, 12:25

De cijfers bij het artikel.

1. De Telegraaf
De Telegraaf verkocht afgelopen kwartaal gemiddeld 515.000 stuks tegen standaardprijzen. Een jaar daarvoor waren dat 541.000 stuks. Dat zijn 26.000 stuks per dag gemiddeld minder.
Kijk ik naar de oplage tegen actieprijzen, dat zijn vast vooral de genoemde WK abonnementen, dan zijn er 15.000 minder verkocht. Opmerking daarbij: dit jaar liepen er 2.000 abonnementen in dit niet-voetbaljaar. In ook niet-voetbaljaar 2009 waren dat er toch veel meer: 7.000.
De Telegraaf verkoopt overigens vast meer dan de genoemde 15.000 WK-abonnementen, want het is natuurlijk een daggemiddelde over een heel kwartaal.
Wil je echt weten hoe het gaat, kun je bijvoorbeeld naar de oplageontwikkeling 2008-2011 kijken. Dan is de daling 83.000 kranten per dag. Moet je corrigeren voor het EK in 2008: maar dan kun je veilig stellen dat de verkochte dagoplage in drie jaar 75.000 stuks lager ligt.

2.Dagblad van het Noorden
Oplage tegen standaardprijzen
2008: 130.000
2011: 112.000

Overige betaalde oplage (met forse korting, dus)
2008: 18.700
2011: 19.600

De term opkrabbelen lijkt me een tandje te enthousiast.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.