Oplage kranten daalt; alleen FD stijgt
Bijna alle kranten hebben in het vierde kwartaal van 2013 hun betaalde papieren oplage zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het Instituut voor media auditing HOI. Alleen het Financieele Dagblad kan spreken van groei, met een stijging van 1,8 procent. Nrc.next moet qua papier het meest inleveren: de daling van de betaalde oplage is 31 procent. Als de nieuwe zaterdageditie, die in oktober vorig jaar werd geïntroduceerd én de stijging van het aantal digitale edities worden meegeteld, kan nrc.next juist spreken van een toename in de betaalde oplage van ruim 9 procent. Vorig jaar konden Trouw en de Volkskrant nog een bescheiden groei melden. Beide dagbladen leveren nu 2 procent in. De gratis krant Metro heeft de totale oplage verlaagd met 1,5 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 2012. Spits kreeg juist 0,8 procent erbij. Zie ook Piet Bakker krantenstatistiek / NU.nl