mgm nvj maart

— woensdag 25 september 2013, 12:14 | 0 reacties, praat mee

Nrc.next volgende maand ook op zaterdag

Nrc.next verschijnt vanaf 12 oktober ook op zaterdag. Tot nu toe verscheen de krant alleen van maandag tot en met vrijdag. De nieuwe zaterdagkrant ziet er precies hetzelfde uit als de krant die doordeweeks in de bus valt, aangevuld met één extra katern, dat ‘Offline’ gaat heten. Met de komst van de zaterdag-next is de redactie uitgebreid met vijf nieuwe, jonge redacteuren, die zijn geselecteerd uit driehonderd sollicitanten. Ze beginnen volgende week. Laatste wijziging: 26 september 2013, 11:52

Waar zaterdagkranten over het algemeen ‘dik en duur’ zijn, wordt next ‘slank en goedkoop’, vertelt Hans Nijenhuis, de adjunct-hoofdredacteur van NRC die leiding geef aan next. ‘Dik en duur is prima als je ervan houdt, maar er is ook een groep die zegt: dat is het niet voor mij.’ De zaterdag-next krijgt daarom maar één extra bijlage en kost 2 euro. En waar veel kranten in het weekend de nadruk leggen op lifestyle, wil next de diepte in met ‘Offline’.  Het katern is qua formaat de helft van de normale krant en bevat onder meer columns van Bas Heijne, Carola Houtekamer, Folkert Jensma en Ellen de Bruin, twee grote reportages, een groot interview en een kort fictieverhaal. ‘Het tempo in offline moet lager, het niveau hoger. Dat is de missie voor degenen die het maken’, aldus Nijenhuis. Bekijk de dummy hier.

Nijenhuis hoopt zo een nieuwe groep lezers aan te boren. ‘Namelijk de groep die doordeweeks de krant digitaal leest, en in het weekend op papier.’ Met de krant op zaterdag wil hij inspelen op het feit dat de krantenmarkt steeds meer naar het weekend tendeert, en voor een groep mensen die niet op ‘dik en duur’ zit te wachten. Voor de huidige abonnees die doordeweeks nrc.next ontvangen en op zaterdag NRC Handelsblad, verandert er niets als zij dat niet willen.

De nrc.next op zaterdag krijgt een jaar de tijd om zich te bewijzen. Als het abonneebestand geen groei laat zien, wordt het project gestopt, al hoeft de groei volgens Nijenhuis niet ‘hemelbestormend groot’ te zijn. ‘We verwachten geen enorme aantallen.’

En of de meer ‘newsy’ koers van next, zoals aangekondigd na het onvrijwillige vertrek van de vorige hoofdredacteur Rob Wijnberg al zijn vruchten afwerpt? ‘Het woord newsier hadden we niet moeten gebruiken’, zegt Nijnenhuis nu. ‘Het gaat ons erom dat je de actualiteit in de krant terug kunt vinden, zonder dat het een hard nieuwsbericht moet zijn. Neem de krant van vandaag: we doen wel iets aan de Algemene Beschouwingen, maar verderop in de krant. Op de cover de open brief van Pussy Riot-lid Nadezjda Tolokonnikova, want dat vinden wij veel dringender. Nrc.next is dus minder veranderd dan je op basis van die eerdere uitspraak zou kunnen denken.’ 

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.