word studentlid

— dinsdag 21 januari 2020, 09:00 | 1 reactie, praat mee

Brechtje de Leij: Mobiele websites zijn nog lang niet goed genoeg (en zo kunnen ze beter)

Brechtje de Leij: Mobiele websites zijn nog lang niet goed genoeg (en zo kunnen ze beter)
Brechtje de Leij - © Foto: Ruud Voest

De mobiele website is voor nieuwsmedia op papier al een paar jaar het uitgangspunt. Maar de échte mobiele revolutie volgt voor veel van hen waarschijnlijk pas dit jaar, denkt Brechtje de Leij. Als online strateeg helpt ze bedrijven met het verbeteren van hun online aanwezigheid. En mobiel zou daarbij veel meer leidend moeten zijn dan het nu is. Laatste wijziging: 22 januari 2020, 09:20

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Nick Kivits. Ook lid worden?

‘2020 wordt het jaar voor mobiel’, schreef De Leij in december al op de website van haar bedrijf B-Digitized. Want dit wordt het jaar waarin bedrijven gaan inzien dat conversie (in andere woorden: geld verdienen) via hun mobiele uitingen al jaren achter blijft. ‘De noodzaak mobiele websites verder te optimaliseren was de afgelopen jaren nog niet zo groot, omdat de meeste gebruikers via de desktopversie van de site converteerden. Dat gaat nu veranderen.’

Bezoekers zijn in toenemende mate online via mobiele apparaten. En lopen er regelmatig tegenaan dat mobiele websites eigenlijk helemaal niet zo goed zijn ontworpen, aldus De Leij, die sinds ze in oktober 2015 haar bedrijf startte onder andere advies gaf bij eBay, KLM en Independer. ‘Een van de redenen is dat we wel zéggen dat we mobile first werken, maar dat we eigenlijk vooral op desktops werken en dat we wat we daar maken alleen verkleinen. Veel bedrijven en media denken dat ze er daarmee zijn. Terwijl de gebruikerservaring op mobiel heel anders is.’

De lezer leidend
De Leij, die momenteel op interim-basis werkt als senior product owner bij NU.nl, noemt als voorbeeld een ervaring die ze opdeed bij een Google-seminar dat ze enige tijd geleden bezocht. Aanwezigen op dat seminar werd gevraagd de mobiele website van de persoon naast zich te bekijken. En om binnen een paar minuten een ogenschijnlijk simpele taak op die mobiele website uit te voeren. De Leij: ‘En niemand kreeg dat voor elkaar.’

Mobiele websites geven bezoekers volgens De Leij vaak niet meteen de informatie die ze zoeken. ‘Homepages zijn doorgaans ingericht als etalages waar iedere tak van een bedrijf of iedere redactie een eigen blokje heeft. Daar zit de bezoeker niet per se op te wachten. En wanneer hij op een artikel binnenkomt en meteen wordt gevraagd zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, mee te doen aan een lezersonderzoek en nog een advertentie weg moet klikken, dan ben je hem allang kwijt.’

De ervaring van de bezoeker zou op mobiele websites volgens De Leij veel meer leidend moeten zijn. ‘De Correspondent doet dat al heel goed’, vindt de online strateeg. ‘De artikelen zijn daar vaak lang, maar voélen niet lang. Dat zit hem onder meer in het beperkte aantal zinnen dat je tegelijkertijd op je scherm te zien krijgt, maar ook in de kaders met extra informatie die je tijdens het lezen open of dicht kunt klikken. Het zijn brokjes content. Dat nodigt uit tot verder lezen.’

Samen met de gebruiker
Denk bij de mobiele website bij alles aan de gebruiker, is het credo van De Leij. Met welk doel komt hij of zij naar je website? En hoe kun je ervoor zorgen dat hij of zij dat doel zo snel mogelijk bereikt? ‘Vraag bezoekers ook eens bij je over de vloer te komen. Laat ze je product gebruiken en observeer ze terwijl ze hun kerntaak op de site uitvoeren. Dat leert je heel snel wat er beter kan.’

Bij het uitvoeren van zulke tests is het volgens De Leij ook belangrijk je eigen aannames los te laten. Als voorbeeld geeft ze een recente test die haar team uitvoerde bij de mobiele website van NU.nl. ‘Omdat bezoekers aangaven de lettergrootte in de artikelen aan de kleine kant te vinden, zijn we daarmee gaan spelen.’

Tijdens de test probeerde het team van De Leij meerdere fontgroottes uit. Uiteindelijk vergrootte NU.nl in de mobiele versie de lettergrootte permanent van 13 pixels naar 16,5 pixels. ‘Sommige redacteuren schrokken toen ze ineens veel grotere letters in de artikelen op de website zagen’, aldus De Leij. ‘En ze vroegen zich ook af of dat echt nodig was. Maar bezoekers waren er blij mee. Wat opviel was dat ze bij een groter lettertype in de artikelen ook meer gingen lezen. Bij nog grotere letters zagen we dat juist weer teruglopen.’

Iets ogenschijnlijk banaals als de lettergrootte op de mobiele website kan volgens De Leij veel verschil maken voor de gebruikerservaring. Uitvogelen wat wel werkt en wat niet lukt alleen door veel te testen. ‘Je ziet de laatste jaren dat steeds meer bedrijven op die manier ondernemen’, aldus de online strateeg. ‘Ze bepalen een doel, denken na over hoe ze dat willen bereiken en testen daarna uitvoerig met gebruikers. Daarvan leer je wat goed werkt en wat niet. En dat wat goed werkt gaan ze bouwen. De dingen die niet werken doe je vervolgens niet meer.’

Bekijk meer van

Brechtje de Leij

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Maartenbbb, 21 januari 2020, 14:34

Ok

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.