banner cop

— vrijdag 19 juli 2019, 11:15 | 0 reacties, praat mee

Online lessen: ‘Mensen zoeken een antwoord en wij bieden dat in De Gids’

Foto: Els Zweerink

De Volkskrant is er niet alleen voor nieuws, maar is er ook om de lezer antwoord te geven op belangrijke levensvragen. Dat vindt Volkskrant-journalist Corinne van Duin, die sinds april vorig jaar De Gids bestiert. De sectie op de website van de Volkskrant biedt bezoekers informatie over allerlei onderwerpen, van de huizenmarkt tot stedentrips. Maar bij alles met het idee dat lezers er in de praktijk iets aan moeten hebben.

‘Je kunt het vergelijken met de Smarter Living-sectie van The New York Times’, aldus Van Duin. ‘Daar staat áltijd iets waar je wat aan hebt. Dat willen wij met De Gids ook. News you can use.’ Servicejournalistiek dus. ‘Maar de manier waarop we het doen is wel anders. We diepen iedere maand een ander thema uit, dat we op zoveel mogelijk manieren belichten. We gaan alle redacties van de krant langs en vragen hen om bij te dragen. We proberen ook elke dag zoveel mogelijk mee te denken met het nieuws. Als een ziekenhuis moet sluiten gaat het niet alleen om de falende directie, maar juist ook om de vraag waar je als patiënt staat.’

Breed uitdiepen
Vaak gaat dat goed, vindt de voormalig chef van Volkskrant Magazine. Bij het thema Klimaat duikt De Gids de komende maanden op persoonlijke klimaat­dilemma’s zoals melkschaamte (koemelk drinken is meer belastend voor het milieu dan havermelk: kan ik het nog wel maken om koemelk te drinken?) en de vraag welk soort textiel het best is voor het milieu. ‘We hebben stukken van de redacties economie en opinie, uitlegvideo’s en een klimaatquiz van de crossmedia-redactie, waarin de lezer kan testen wat hij nou écht weet van CO2. Dat kwam van onze datajournalisten.’

Hoewel ze blij is met het resultaat na het eerste jaar heeft Van Duin ook geleerd dat niet ieder onderwerp geschikt is om op zoveel mogelijk manieren uit te diepen. ‘We hebben een maand besteed aan burn-outs. Maar na een mooi wetenschappelijk verhaal over wat een burn-out is en ervaringsverhalen van mensen, ga je jezelf al snel herhalen. Dat onderwerp bleek niet geschikt om over een hele maand uit te smeren. De Speld grapte er zelfs over dat lezers bezwijken aan een overdaad aan artikelen over de burn-out.’

Een schat aan informatie
Als het aan Van Duin ligt opereert De Gids zoveel mogelijk cross redactioneel. Het websitedeel verzamelt de beste content van alle redacties op één plek en probeert daar met nieuwe vormen meer mee te doen. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een interessante podcast kan bij De Gids podcasts kiezen op genre en de door een recensent toegewezen aantal sterren. ‘Die recensies staan al in de krant’, aldus Van Duin. ‘Het was een hele logische stap om ze online samen te brengen.’

Oude wijn in nieuwe zakken? Deels. Hoewel ‘bestaande content online op een nieuwe manier ontsluiten’ toen De Gids begon het oorspronkelijke doel was, heeft De Gids inmiddels zijn eigen smoel. ‘We richten ons op drie sporen. We hebben als krant al een schat aan informatie opgebouwd die we opnieuw onder de aandacht brengen, we proberen andere redacties te bewegen meer gidsende stuk­ken te maken én we maken zelf stukken. Die laatsten zijn web first. Ze kunnen ook in de krant verschijnen – graag zelfs – maar dat is niet het eerste doel.’

Bij De Gids is online leidend. Volgens Van Duin een logische keus: wie het antwoord op een specifieke vraag zoekt (‘Hoe los ik mijn hypotheek het best versneld af?’ of ‘Welke serie zal ik vanavond bingen?’) zoekt online. ‘Ons bezoek is heel organisch. Mensen zoeken een antwoord en wij bieden dat in De Gids.’ Vroeger zocht je dat vaak in een krant. Nu doe je dat vooral online.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.