Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 22 mei 2019, 08:47 | 0 reacties, praat mee

Onderzoek naar inkomsten Britse politicus Nigel Farage levert Channel 4 een boycot op

Brexit Party-voorman Nigel Farage, tijdens een bijeenkomst op 21 mei | Henry Nicholls / Reuters

Journalisten van de Britse zender Channel 4 zijn niet langer welkom bij bijeenkomsten van de zogeheten Brexit Party van politicus Nigel Farage. Channel 4 News presenteerde vorige week onderzoek dat het deed naar geldstromen binnen de partij.

De komende zes weken is Channel 4 niet welkom op bijeenkomsten van de Brexit Party. Uit het onderzoek kwam naar voren dat Farage bijna een half miljoen pond (ruim 512 duizend euro) heeft aangenomen van een Britse zakenman die voor uittreding van Groot-Brittannië was. Dat geld ging volgens Channel 4 naar ‘een exorbitante levensstijl’ van de politicus.

Omdat Europarlementariër Farage dat geld niet heeft gemeld, begint de Europese Unie een onderzoek naar die inkomsten, meldt Politico.

Hoofdredacteur Ben de Pear van Channel 4 zegt dat de ban van zes weken samenviel met het uitkomen van de reportage. Daarvoor had de zender volledige toegang tot Farage, stelt Pear.

Columnisten roepen op tot een solidariteitsboycot van de Brexit Party. Journalistieke vaksite Press Gazette deed een vragenrondje langs grote zenders of zo’n boycot er komt. De BBC en Sky News onthielden zich van commentaar, ITN kondigde aan “alle partijen eerlijk te zullen blijven beoordelen” en het Londense opinieradiostation LBC Talk Radio, waar Farage regelmatig te gast is, noemt de ban “een zaak van de Brexit Party”.

Op de zender zegt Farage dat een aangekondigd onderzoek door de Britse kiescommissie naar de geldstromen binnen de Brexit Party aantoont “hoe verrot ons politieke systeem is”.

Partijen die individuele journalisten of media uitsluiten vanwege onvrede over verslaggeving zijn ook in Nederland geen nieuw fenomeen. In 2017 weerde DENK een verslaggeefster en kondigde de partij aan een half jaar niet meer op interviewverzoeken van WNL in te gaan.

Ook burgemeesters, gemeenten, voetbalclubs en artiesten boycotten de laatste jaren regelmatig media of individuele journalisten.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.