Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— donderdag 16 februari 2023, 08:00 | 1 reactie, praat mee

Onderzoek: Meer vraag naar beeldmakers, maar beloning blijft achter

© EPA / Jason Reed

De vraag naar werk van fotografen, illustratoren, ontwerpers en beeldend kunstenaars neemt toe, maar hun verdienvermogen neemt af. Mede door de komst van sociale media raken beelden meer verspreid, terwijl makers geen vergoeding krijgen voor het gebruik van hun werk op die platformen.

Dat is een van de belangrijkste conclusies uit onderzoek van de Federatie Beeldrechten, dat de waarde van de beeldsector in kaart bracht. Daaruit blijkt dat de toegevoegde waarde – de productiewaarde – van de beeldsector in de afgelopen tien jaar met 3,2 procent is gestegen. Het onderzoek werd uitgevoerd door NEO Observatory Rotterdam, in samenwerk met Paul Rutten Onderzoek.

De beeldsector levert volgens de Nederlandse economie volgens het onderzoek jaarlijks 3,4 miljard euro aan toegevoegde waarde op. Daarnaast biedt de sector ook veel werkgelegenheid: in totaal zijn er volgens de Federatie Beeldrechten 112.000 personen werkzaam in de beeldsector. Veel van hen zijn eenpitters.

Het afgelopen decennium is de werkgelegenheid in de beeldsector toegenomen, zegt het onderzoek.  Vooral in de bedrijfstak communicatie- en grafisch ontwerp ging de groei snel: jaarlijks met gemiddeld 35 procent. Waar de bedrijfstak in 2010 een van de kleinste was, was deze in 2021 de grootste. Vooral professionals die voorheen in de grafische industrie werkten, hebben hun activiteiten verlegd. Zij zijn onder meer in het digitale domein gaan werken.

‘Authentiek beeld dreigt te verdwijnen’
Het onderzoek laat volgens voorzitter Bart Drenth zien hoe belangrijk de beeldsector is voor de creatieve industrie en de economie. ‘Toch zien we dit niet terug in de financiële beloning voor beeldmakers’, aldus Drenth in een persbericht. ‘Dit heeft alles te maken met hun auteursrechtelijke positie.’

Drenth vervolgt: ‘Waar de rechten voor bijvoorbeeld muziek en films steeds beter beschermd zijn, blijft de urgentie voor beeld nog niet vanzelfsprekend.’ Hij noemt die situatie niet houdbaar. ‘Hiermee dreigt authentiek beeld te verdwijnen, omdat we de waarde onvoldoende erkennen. Met name in het digitale domein valt er nog veel te winnen. We pleiten voor een regeling waarin makers gepaste vergoedingen krijgen voor hun werk.’

De slechte financiële positie van makers is volgens de Federatie Beeldrechten niet geheel te wijten aan de markt. Makers nemen zelf ook genoegen met een bescheiden vergoeding. Drenth: ‘Het wordt tijd dat we beeldmakers op waarde gaan schatten voor het werk dat zij leveren. We roepen op tot fair pay van beeldmakers.’

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

photopress, 16 februari 2023, 13:08

Beeldmakers worden vaak gezien als hobbyisten die met hun kunst of camera rondlopen .
Dat de financiële positie van deze collega’s niet best is kan ik uit slecht uit mijn eigen ervaring putten.

Als je ergens wat plaatjes schiet staan er al gouw wat mensen om je heen die gratis kiekjes willen hebben omdat zij vinden dat ze er recht op hebben om dat zijn of dochter of wie dan ook er opstaat.
Het is zelf bij mij zover gegaan dat we een aantal keren terug niet meer welkom waren op een nieuwjaarsduik als we geen gratis foto6 terbeschikking wilde stellen,
Omdat ik dit weigerde ook m dat de persoon in kwestie zelf fotograaf zou zijn en dus zelf plaatjes kon maken zijn wij er dus niet meer heen gegaan.
Het ging zelfs zover dat deze dame haar zin wilde krijgen door ons fotografen te beschuldigen van onzedelijke fotografie .
Tja en dan nog de vele beeldbankjes die daar ook a ook niet veel voor willen betalen dan een paar kwartjes omdat er aanbod genoeg is van amateurbeeld makers zoals Hollandse hoogte die op haar beurt weer ergens bij het Amateur Nederlands Persbureau zoals ik het nu maar noemt onder gebracht schijnt te zijn.
Maar al met al als de fotograaf en al die andere beeldmakers al dan niet beroeps of amateurs beter betaald zouden worden zou het er financieel beter hebben uit gezien voor deze oud collega’s.
Dan nog de talloze amateur persbureautje die op de.markt zijn en de kranten en media die deze vaak zeer slechte foto’s afnemen eveneens voor een appel en een ei.
Fotografie en sportfotografie is een vak en hoort dus danig ook zo betaald te worden want apparatuur en opleidingen hebben ook geld gekost.
Maar ja als het NVJ en de NSP maar perskaarten blijven verstrekken alleen aan mensen die totaal nog geen kiekje kunnen maken dan blijft het dweilen met de bekende kraan open.
Beroeps fotografen hebben meerdere inkomsten nodig van verschillende opdrachtgevers volgens het NVJ en de NSP maar hoe komen dan amateurfotografen aan die perskaarten die niet eens beroeps.matug bezich zijn .
Of is die KvK de doorslag gevende factor .
Dus wiens schuld is het als de beeldmaker cq fotograaf kunstenaar niets verdiend

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.