mgm nvj maart

— donderdag 24 september 2020, 08:59 | 0 reacties, praat mee

Onbegrip en woede over ‘wreed experiment’ dagbladuitgever Tribune Publishing

Onbegrip en woede over ‘wreed experiment’ dagbladuitgever Tribune Publishing
Het mailtje over een stevige bonus leidde tot een pagina met tips hoe phishing te herkennen.

In de Verenigde Staten is woedend gereageerd op een opmerkelijk experiment dat uitgever Tribune Publishing Company op haar eigen werknemers heeft losgelaten. Het bedrijf verstuurde aan werknemers mails over een aanstaande forse bonus, maar wie doorklikte kreeg alleen een tik op de vingers toch vooral niet in phishing-mails te tuinen. Laatste wijziging: 24 september 2020, 15:15

Geen bonus maar een sociaal experiment kortom. Journalisten binnen en buiten het Tribune-concern noemen de timing en de gekozen vorm diep ongelukkig, zeker in tijden van structurele onderbetaling.

“Sommigen van ons hebben het mentaal en financieel zwaar om gedurende deze pandemie te blijven werken. Sommigen zijn ziek geworden door covid. Om dan een nepbonus voor te houden om te zien wie in een phishingmail trapt is wreed en onvoorstelbaar toondoof”, aldus Caroline Glenn van Tribune-krant Orlando Sentinel.

De vakvereniging van het grootste regionale dagblad in Connecticut, The Hartford Courant, zegt dat de minachting van de uitgever voor het eigen personeel blijkbaar altijd lager kan.

Misdaadjournalist Justin Fenton van Tribune-krant Baltimore Sun noemt de timing schandalig. “Ontsla personeel, sluit redacties, stuur verslaggevers met verplicht verlof en verlaag hun salaris tijdens een pandemie. Verzin dan een geinig testje om onze vatbaarheid voor phishing te testen met een mail rond forse bonussen. Iedereen die hier iets mee te maken had moet eruit”, aldus Fenton.

In de reacties op Fentons tweet blijkt dat het nóg erger kan. Fotograaf Brandon McCauley zegt te zijn getest met een ontslagbrief, al is dat op het eerste oog een zeer gerichte phishingpoging en geen werkgeversopzetje - een schrale troost.

Naschrift:
De uitgever stelt dat, hoewel de test gerechtvaardigd is gezien de cyberrisico’s die de uitgeverij loopt, de bewuste mail ‘misleidend en ongevoelig’ was en in deze vorm niet gebruikt had moeten worden.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.