Omzetdaling voor TMG

Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, kampt nog altijd met dalende advertentie-inkomsten. Dat bleek vrijdagavond uit een tussentijds handelsbericht van het concern dat nabeurs verscheen.
TMG kwam met de rapportage omdat zij aandeelhouders die op 1 juni bijeenkomen voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering een zo actueel mogelijk beeld wil geven over de huidige stand van zaken met betrekking tot de aanstaande overname door Mediahuis en VP Exploitatie.
De overnamestrijd tussen TMG het Belgische krantenbedrijf Mediahuis en VP Exploitatie aan de ene kant en het Talpa van John de Mol aan de andere kant kost het bedrijf 5,3 miljoen euro vanwege het aantrekken van financieel en juridisch adviseurs. De totale kosten voor het proces, inclusief de procedures bij de Ondernemingskamer, zullen dit jaar naar verwachting rond de 10 miljoen euro uitkomen.
Andere cijfers: over de eerste vier maanden van het jaar daalden de opbrengsten van TMG met 7,6 procent tot 127,2 miljoen euro. Aan de andere kant daalden de uitgaven met 7,5 procent tot 124 miljoen euro, exclusief reorganisatielasten en kosten in verband met de overname. Vooral qua drukwerk was TMG goedkoper uit.
Het bedrijfsresultaat (ebitda) inclusief bijzondere posten van TMG daalde in de maanden tot en met april tot min 7,1 miljoen euro tegenover 3,5 miljoen euro positief een jaar eerder. Exclusief de extra kosten kwam het bedrijfsresultaat uit op 3,2 miljoen euro.
Praat mee