Ockhuysen is de baas

Goed. Het is duidelijk wie vanaf nu de scepter zwaait op de burelen van Het Parool. Bij zijn benoeming tot hoofdredacteur kreeg Ronald Ockhuysen van zijn redactie een Ajax shirt overhandigd met ‘BAAS’ op de rug, en nummer 9. Meestal het cijfer van de spits uit het elftal, en in dit geval ook symbool voor de negende hoofdredacteur van de Amsterdamse krant.
Ockhuysen is er verguld mee. Want: ‘Ik heb diverse zwakke plekken, en één ervan is Ajax. Ik heb een seizoenskaart sinds 1982.’
De redacteuren kennen hun baas dus al van haver tot gort. Ockhuysen werkt dan ook sinds 2008 bij Het Parool, en was sinds 2011 adjunct naast Barbara van Beukering, die vertrok om zich op een nieuw digitaal initiatief bij de Persgroep te storten. Het duurde maar liefst drie maanden voordat de benoeming van Ockhuysen vervolgens rond was. Er werd een pittige, externe sollicitatieprocedure uitgeschreven. ‘Een wiebelige tijd’, zegt hij daar zelf over, al vindt hij het ook prettig dat het niet een procedure ‘voor de bühne’ was. ‘Gewoon doorschuiven lijkt eervol, maar de directie streefde naar de beste benoeming. Achteraf vind ik het wel extra chique om het zo te worden.’
Als hoofdredacteur wil hij het eigenzinnige, creatieve en afwijkende profiel dat Het Parool heeft verder uitvergroten. ‘We hebben een kleine redactie. Onze redacteuren gaan meer vanuit hun portefeuilles en expertise werken en van daaruit het nieuws maken. Dat houdt in dat we gaan kiezen. Beter dan we tot nu toe gedaan hebben.’ Dat moet zich allemaal geleidelijk aan gaan ontwikkelen. ‘Ik ben geen man die de revolutie predikt, dat is ook niet nodig.’ Waar de revolutie wel nog voor het einde van het jaar gaat plaatsvinden, is online. Al jaren wacht Het Parool netjes zijn beurt af voor een flinke investering in een nieuwe site. Die komt er nu. ‘Het was een allegaartje, maar het loopt nu al veel beter - onze cijfers zijn afgelopen jaar verdubbeld. Het wachten is nu nog op de techniek.’
Praat mee