— maandag 3 september 2018, 10:40 | 1 reactie, praat mee

NRC zet reactiemogelijkheid weer open

Reactiemogelijkheid bij NRC in Talk - © NRC

Villamedia schreef er al eerder over dit jaar: de wederopstanding van de reactiemogelijkheid. Nadat NU.nl reactieplatform NUjij weer opstartte is nu ook NRC.nl weer begonnen met de reactiemogelijkheid, onder voorwaarden, open te stellen.

De afgelopen jaren draaiden veel media de reactiemogelijkheid de nek vanwege de hoeveelheid ongepaste reacties. Ook NRC experimenteerde er mee. “Soms waren de reacties op ‘opengestelde’ stukken erg fijn, in andere gevallen leidde het tot weinig interessante schreeuwpartijen”, meldt hoofdredacteur Peter Vandermeersch. “Maar net omdat veel lezers graag in gesprek gaan met de redactie én omdat onze redactie graag gebruik maakt van de kennis van de NRC-lezer doen we nu een nieuwe poging.”

Sinds vorige week worden bij NRC.nl per dag een beperkt aantal artikelen open gezet. Er wordt gemikt op twee artikelen per dag, maar het is afhankelijk van de inhoud van de artikelen. Alleen abonnees kunnen reageren. En reacties worden voor publicatie eerst nog door de Lezersdesk gelezen. “Bij de Lezersdesk werken zes mensen die zich bezig houden met de vraag: wat wil de lezer? En hoe betrekken we zijn vragen en wensen, maar ook zijn kennis en expertise, bij onze journalistiek?”, aldus Sophie van Oostvoorn van de Lezersdesk. “Als we de reacties aanzetten, stellen we ook een vraag aan de lezers over het artikel. Dus daar moet het onderwerp zich wel voor lenen.”

NRC maakt net als NUjij gebruik van Talk, opensource-software van The Coral Project. Dit project valt onder de Mozilla Foundation en is opgericht in samenwerking met The New York Times en The Washington Post om vertrouwen in de journalistiek te verhogen. Meer bij NRC

Praat mee

1 reactie

herman, 3 september 2018, 14:48

De reactiemogelijkheden zijn destijds gestopt, omdat de redacties het te druk zouden hebben met het ‘verwerken’ van de reacties. Dit was een grove leugen, omdat e.e.a. vrijwel gelijktijdig plaatsvond met andere media, dus ging het meer om de inhoud van de reacties! Dat e.e.a. door de overheid ‘geadviseerd’ werd, moge duidelijk zijn! Wij noemen dit censuur!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.