NRC vanaf september ‘digital first’
NRC Handelsblad lanceert in september een nieuwe site waarbij het 'metered model' wordt geïntroduceerd. Bezoekers mogen tussen de 12 en 15 artikelen gratis lezen en dan moeten ze betalen. Ook gaat NRC vanaf dit najaar artikelen eerst online publiceren en daarna in de krant; digital first, aldus hoofdredacteur Peter Vandermeersch tegenover De Nieuwe Reporter. Maar wel een beetje met de rem er op. 'Het dagblad wordt niet een 24/7 organisatie. Ik geloof in een systeem, voorlopig in ieder geval nog, waarbij er een paar punten in de dag zijn waar je naar toe werkt waarbij heel veel journalistiek af is',
Vandermeersch gaat ook meer op pageviews sturen. ‘Heel zeker. Dat doen we nu bij NRCQ – onze zakelijke site – bijvoorbeeld heel erg.’
‘Daarom is het ook zo’n leuk experiment. Iedereen is er altijd bang van als ik zeg dat we naar het aantal clicks kijken. Op cheffenbijeenkomsten show ik wel eens de clicks van NRCQ. Dan is er natuurlijk meteen iemand die roept: ‘kijkcijfersjournalistiek’. Fair enough. Maar het is niet dat je de cijfers hebt dat je er naar moet gedragen.’
Praat mee