banner cop

— maandag 31 oktober 2016, 08:55 | 0 reacties, praat mee

NRC Handelsblad en NRC.next volgend jaar dezelfde krant

Redactie nRC - © Bas Czerwinski / ANP

Vanaf 14 februari is er geen verschil meer tussen de printedities van NRC Handelsblad en NRC.next. Dat zegt algemeen hoofdredacteur van NRC Peter Vandermeersch bij vaksite Adformatie. “Alle NRC-abonnees krijgen volgend jaar dezelfde krant in de bus. NRC Handelsblad blijft een middagkrant, NRC.next een ochtenddagblad.”

Vandermeersch: “We stellen vast dat we veel bezoek hebben op de site en dat de kranten het goed doen. Maar we maken nog altijd een nrc.next in de ochtend in een tweekaternenkrant en een NRC Handelsblad in de middag in drie katernen. De boekenbijlage komt vrijdag bijvoorbeeld alleen in NRC Handelsblad en die stukken plaatsen we op verschillende momenten weer in NRC.next.

‘Van de 220 mensen die we hebben, waren er pakweg vijftien bezig de stukken in te delen in de twee- of driekaternen kranten. Daarvan heb ik nu gezegd: laten we in de ochtend en de middag dezelfde krant gaan maken. ’s Ochtends heet deze nog wel NRC.next en ’s middags NRC Handelsblad. Maar we verzenden dus twee keer een driekaternenkrant. Dus we maken vanaf 14 februari een krant die het beste van next en Handelsblad verenigt met de frisheid en vrolijkheid van next én de degelijkheid van Handelsblad. De drie letters NRC gaan dan ook een grotere rol spelen in de vormgeving.’
Nu zijn de voorpagina’s nog ‘fundamenteel anders’, maar NRC draait nu een proef met voorpagina’s die dezelfde look & feel hebben. ‘De middagkrant blijft actueel en neemt het nieuws mee van die ochtend.’

Volgens Vandermeersch bestaat er niet veel verschil tussen de lezers van NRC Handelsblad en NRC.next. “Het grootste verschil zit hem in het moment van lezen. De next-lezer wil die krant graag in de ochtend, de Handelsblad-lezer in de middag. Passen we dat aan, dan zullen de abonnees dat niet leuk vinden. Op deze manier kunnen we met relatief kleine inspanning de beide ‘groepen’ bedienen.’

Vandermeersch houdt er wel rekening mee dat over niet al te lange tijd – hij spreekt van een jaar of drie – middagdistributie in sommige gebieden (met name buiten de Randstad) te duur zou kunnen worden. Maar de hoofdredacteur denkt ook dat veel lezers over een paar jaar al helemaal op digitaal zijn overgestapt.

De zaterdagkranten houdt NRC voorlopig ‘gescheiden’, maar later in 2017 worden die ook gelijkgetrokken.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.