NPO geeft donderdag aftrap voor nieuw innovatiebeleid
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) geeft donderdag de aftrap van een nieuw innovatiebeleid. Binnen dat nieuwe beleid moeten omroepen, start-ups en tech-teams meer samen op gaan trekken. De NPO hoopt met de nieuwe aanpak plannen mogelijk te maken waarvoor voorheen geen ruimte was.
Dat meldt de NPO in een persbericht. “Er komen steeds meer nieuwe technologieën die de NPO de kans geven compleet nieuwe belevenissen te maken voor alle Nederlanders”, aldus NPO-bestuurder Martijn van Dam. “We willen daarmee voorop lopen en zo tegelijk de innovatie in de Nederlandse mediasector stimuleren.”
Als voorbeeld voor de toekomst noemt de NPO het tot leven wekken van de geschiedenis middels een hologram van Michiel de Ruyter. Ook interactieve geluidsspellen via smart speakers en het inzetten van influencers om jongeren te bereiken wordt genoemd. Van Dam noemt het “mooie voorbeelden waarmee we de ervaring van de kijker en luisteraar kunnen verrijken dankzij technologische vooruitgang”.
De vernieuwde innovatie-afdeling bij de NPO wordt donderdag officieel geopend. Binnen die afdeling is ook ruimte voor ideeën die los staan van bestaande programma’s. Een panel van experts van de omroepen, de NPO en externe deskundigen beoordeelt de ideeën. Goedgekeurde ideeën krijgen een startbudget. Voor nieuwe innovatieve content is twee miljoen extra vrijgemaakt.
Praat mee