word studentlid

— donderdag 14 april 2016, 16:41 | 0 reacties, praat mee

NOS introduceert Nieuwsbehoeftenmodel

NOS introduceert Nieuwsbehoeftenmodel

Bijblijven, toepassen, mening vormen of beleven. De vier nieuwsbehoeften van consumenten volgens een model dat Maike Olij namens de NOS beschrijft in een Nieuwsbehoeftenmodel. Het model wordt niet alleen door de NOS gebruikt, maar ook bij het Europese samenwerkingsverband van publieke omroepen (de EBU). En is sinds vandaag in boekvorm verkrijgbaar en te bekijken op de site van de NOS. Laatste wijziging: 14 april 2016, 17:05

In het boek wordt beschreven dat er voor iedere behoefte ideale nieuwsformats te bedenken zijn. En de methode moet de journalist helpen bij het centraal stellen van het publiek.

Hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff schetst in het voorwoord: ‘Denken in nieuwsbehoeften staat niet voor het klakkeloos volgen van de wil van de kijker, maar voor het in vorm en aanpak beter dan vroeger aansluiten bij de wereld van de kijker met die onderwerpen die een redactie kiest omdat ze relevant zijn voor de doelgroep of een deel van de doelgroep.‘

Op de website van de NOS valt te lezen, dat de verhouding van de behoeften als volgt is: 59 procent bijblijven, mening vormen 15 procent, toepassen 14 procent en beleven 12 procent.

Het Nieuwsbehoeftenmodel van de NOS doet een beetje denken aan de methode die media-adviseur Leon de Wolff een jaar of twintig geleden introduceerde. Hij onderscheidde 7 functies van nieuws (inzicht, overzicht, waarom, oordeel, vermaak, advies en emotie) die vanuit verschillende perspectieven belicht kunnen worden.

Ook dat model stelde de nieuwsconsument centraal en kreeg als belangrijkste kritiek dat het zou leiden tot een ‘uw vraagt, wij draaien cultuur’ op de redacties.

Nieuwsbehoeften, door Maike Olij. ISBN 9789089537393, 92 pagina’s | € 24,90 | Boom uitgevers Amsterdam. Te koop bij Bol.com.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.