Nieuwe strategie voor Boston Globe

De Amerikaanse krant The Boston Globe pakt het gratis versus betalen voor nieuws anders aan dan The New York Times. In plaats van een betaalmuur op de site Boston.com te zetten is The Boston Globe een tweede site gestart 'BostonGlobe.com'. De informatie op de nieuwe site zal beschikbaar worden gemaakt voor elke elektronische drager, van tablet en smartphones tot ereaders. De krant gokt er op dat mensen willen betalen voor een 'innovatieve, uitnodigende leeservaring', aldus Boston.com. Tot eind september is de nieuwe site gratis, daarna moeten lezers een wekelijks abonnement van 3,99 dollar afsluiten. Abonnementhouders van de papieren krant hoeven niets te betalen, ze dienen zich alleen te registreren.
De huidige Boston.com site blijft gratis en zal ‘breaking news’ blogs, fotogalerijen en sportverhalen tonen net als een beperkt aantal verhalen uit de printversie van de krant. BostonGlobe.com is voor de lezer die ook exclusieve verhalen, analyses en commentaren zoekt. Volgens hoofdredacteur Martin Baron is “BostonGlobe puur journalistiek en Boston.com meer een marktplein waar je naast nieuws ook tickets kan kopen voor evenementen en medningen kan delen met je buren”.