Nieuwe regels on demand mediadiensten
Het Commissariaat voor de Media publiceert vandaag de beleidsregels 'classificatie commerciële mediadiensten op aanvraag' 2011. Op grond van deze beleidsregels bepaalt het Commissariaat welke commerciële on demand audiovisuele mediadiensten onder de Mediawet en het toezicht van het Commissariaat vallen. De nieuwe regels gaan in vanaf 1 november, zo meldt Kennedy Van der Laan advocaten. Aanbieders dienen een aantal voorschriften na te leven uit de Mediawet 2008, onder meer over reclame, sponsoring en productplaatsing. Kennedy van der Laan noemt de kwalificatie als aanbieder van een mediadienst op aanvraag van belang. Gereguleerde partijen moeten zich namelijk binnen twee weken na aanvang van de dienst aanmelden bij het Commissariaat. Bestaande partijen moeten zich alsnog gaan registreren. Aanbieders van videodiensten moeten zich ook aansluiten bij de Reclame Code en beschikken over een redactiestatuut. Meer bij Kennedy van Der Laan / Solv / Staatscourant