Miljoeneninjectie voor jeugdprogrammering BBC
De Britse omroep BBC investeert tot 34 miljoen pond in de programmering en dienstverlening voor kinderen. Dat maakte de Britse publieke omroep maandagavond bekend. De omroep moet toekomstbestendig worden gemaakt en zich klaarmaken voor de concurrentiestrijd met mediabedrijven als Netflix en Amazon. Op dit moment wordt er 110 miljoen pond uitgegeven en dat wordt straks 124,4 miljoen pond.
De precieze invulling van de investering wordt op een later moment bekendgemaakt, maar de zender spreekt van de “grootste investering in onze jongste kijkers in een generatie”.
Met de investering hoopt de BBC een nieuwe generatie kinderen aan zich te kunnen binden. Britse kinderen en jongeren kijken een kwart minder televisie dan hun ouders. Ook kijken ze op een andere manier, door bijvoorbeeld tussen schermen te schakelen en zo programma’s en informatie anders te beleven of te delen met hun vrienden via sociale media. Een flink deel van het nieuwe geld, 31,4 miljoen pond gaat daarom ook naar online content zoals video, live-evenementen, blogs en vlogs, maar ook spelletjes en apps.
Nieuwe programma’s voor jongeren moeten voortaan ook van Britse bodem komen. “Tenzij wel willen dat onze cultuur straks gedefinieerd wordt door productiebedrijven uit de Verenigde Staten”, aldus een bron bij de BBC. Meer bij de BBC / The Guardian
Praat mee