Nieuwe opzet HOI-cijfers
Met de verschijning van de oplagecijfers over het eerste kwartaal van 2013 is de nieuwe opzet om cijfers te meten een feit. HOI 2.0 heeft een geïntegreerde opzet van print en digitaal zodat iedere titel zowel print als digitale platformen kan rapporteren. Vanaf Q1 2013 zijn er twee kerncijfers beschikbaar: PRINT TOTAAL en DIGITAAL TOTAAL. Door de nieuwe opzet kan Digitaal Totaal niet vergeleken worden met vorige perioden, tenzij op subniveau bij Digital Only Replica. Print Totaal kan wel met vorige perioden vergeleken worden. Van de landelijke kranten laten alleen Het Financieel Dagblad en Trouw een stijging zien in de betaalde oplagecijfers, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2011. Het FD steeg van 49.801 naar 51.157 exemplaren. Trouw groeide van 90.897 naar 92.256 stuks. Bij de regionale dagbladen toont aleen Het Parool een lichte stijging van 58.899 naar 59.277 exemplaren.