website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Nieuwe Kek-hoofdredacteur heeft honger naar online

Linda Nab — Geplaatst op maandag 3 juni 2019, 10:30

Helene van Santen

Helene van Santen - © Nine IJff

Carrière Met het Curriculum Vitae van Helene van Santen (38) kun je alle kanten op. Ze werkte voor titels als het Britse Vogue.co.uk tot gratis krant Sp!ts, en van het magazine Cote & Provence tot AT5.nl. De laatste drie jaar gaf ze als redactiemanager leiding aan Libelle.nl en Libelle TV. Maar nog nooit was een titel haar zo op het lijf geschreven als Kek Mama, waar ze vanaf vandaag Sara van Gorp opvolgt als hoofdredacteur.

Vorig jaar werd ze moeder van een tweeling, en zodoende hobbelen er nu twee jongetjes van een jaar rond in huize Van Santen. ‘Toen ik werd gevraagd voor Kek Mama vond ik het dan ook meteen interessant. Het was zo’n match met mijn eigen leven.’

Maar het jonge moederschap was niet de enige reden dat haar hart sneller ging kloppen van Kek. Van Santen heeft, zoals ze op haar website beschrijft, ‘a voracious appetite’ voor online ontwikkelingen, en ze ziet legio digitale kansen voor de titel. Haar doel: van Kek Mama een stevig crossmediaal merk maken. ‘Bij Libelle hebben we de afgelopen jaren digitaal een enorme groei doorgemaakt. Toen ik er vierenhalf jaar geleden begon als freelance redacteur online hadden we 800.000 unieke bezoekers per maand. Afgelopen maand boekten we een record met 3 miljoen unieke bezoekers. Mooi afscheidscadeautje vond ik. Door de knowhow die ik bij Libelle heb vergaard mee te nemen, hoop ik voor Kek Mama ook nog meer groei te bewerkstelligen.’

Niet dat het slecht gaat, benadrukt ze. ‘Het gaat juist heel goed met Kek Mama, ook online. Maar er liggen best wat kansen, met name op het gebied van online video en vlogs. Bij Libelle hebben we het merk daarmee succesvol tot leven gebracht in bewegend beeld. Destijds waren we een van de eersten die 40-plussers lieten vloggen. Trots ben ik op de samenwerking die we hebben met Irma Knol, de moeder van Enzo Knol, die wekelijks bij ons vlogt. Dat wordt overal opgepikt; we zaten meteen in RTL Boulevard. Ik hoop dat we bij KEK Mama ook dergelijke samenwerkingen kunnen opzetten. De doelgroep leent zich ervoor. Het moederschap is iets waar iedereen zich een voorstelling bij kan maken.’

Zelf zal Van Santen de camera ook niet schuwen. ‘Ja, ik ga zelf ook vloggen. En misschien nog wel meer mensen van de redactie. Altijd met een knipoog en een glimlach, nooit van: oh oh wat hebben we het zwaar. De pay-off is niet voor niets “Voor leuke vrouwen die ook moeder zijn”. Ja, daar herken ik mezelf wel in. Ik ben een optimist. Ik focus graag op de leuke dingen van het leven.’

Libelle mocht twee jaar geleden de award ophalen voor Cross Media Merk van het Jaar. Als we van Santen vragen wanneer ze dat met Kek Mama op het vizier heeft, aarzelt ze niet en schatert door de telefoon: ‘Zullen we afspreken: volgend jaar? 2020! Dat lijkt me wel wat.’

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

expertisedag 2019

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.