Nieuw Ziggo: klantverlies en minder omzet
De integratie van kabelbedrijven UPC en Ziggo heeft het bedrijf vooralsnog geen omzetgroei of meer abonnees opgeleverd. Bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal bleek het aantal abonnementen met 87.000 te zijn gedaald - hetgeen 56.000 klanten vertegenwoordigt, aldus Ziggo. De omzet daalde met 2,2 procent.
Het bedrijfsresultaat daalde met 4,9 procent. Moederbedrijf Liberty Global wees bij de presentatie van de cijfers op de zwakke markt in specifiek Nederland, waar het uitblijven van groei in abonnees een probleem oplevert voor omzetgroei in de tweede helft van 2015. Het bedrijf wil in marketing “de waarde van onze bundels en het merk” blijven uitdragen.
De omzet van Liberty Global daalde naar 4,57 miljard dollar en het nettoverlies groeide naar 409 miljoen dollar.
Ziggo wijt de afgenomen omzet en het klantenverlies aan “prijswijzigingen in het portfolio” (abonnementen werden duurder, red.) en een “sterke concurrentie in de markt”. “Er zijn aanvullende maatregelen genomen ter verbetering van de operationele prestaties en klantervaring. De komende maanden verwachten wij hiervan de eerste positieve resultaten te gaan zien”, aldus Ziggo-topman Baptiest Coopmans.
Meer klanten kozen voor het Horizon-platform, waarbij televisie (al dan niet uitgesteld) is te bekijken over meerdere typen apparatuur, zoals televisies en tablet. Ziggo meldt dat 62.000 nieuwe klanten voor Horizon kozen. Het wil daar deze zomer meer reclame voor maken, meldt Emerce.
Praat mee