Nieuw platform voor content uitwisseling opent de deuren
Na een maand testen en veel langer nadenken en bouwen gaat vandaag The Content Exchange (TCE) live, een digitaal platform voor de uitwisseling van content tussen uitgevers en contentmakers. Mede-initiatiefnemer Joris van Lierop heeft inmiddels 20 partijen gevonden die het platform gaan gebruiken. Voldoende voor een voorzichtig begin.
Elke maker of afnemer van content kan zich gratis bij het open platform aansluiten. TCE verzamelt de content, structureert deze, verzorgt de distributie naar afnemers en facturatie voor de makers. De maker bepaalt zelf de vaste prijs van de content of maakt een afspraak op basis van de prestatie van de content. Twintig procent van de opbrengst is voor TCE.
Van Lierop, voorheen onder meer uitgever bij Nu.nl en RTL Nieuws, geeft een paar voorbeelden. ‘RTL biedt videofragmenten aan die gratis gedeeld kunnen worden op andere platformen. Je gebruikt dan hun player gebruiken, zodat ze reclame kunnen tonen. Of een lokale partij biedt een verhaal aan dat landelijk interessant kan zijn. Of bloggers worden via ons platform gespot door uitgevers’.
In de testfase bleek dat special interest-onderwerpen het goed deden, video populair is (omdat nu eenmaal het online goed doet, red.) en er blijkt ook behoefte aan uniek materiaal.
Van Lierop: ‘We hebben nu de basis van het platform ingericht en ik verwacht dat gebruikers met nieuwe wensen komen, bijvoorbeeld de vraag naar unieke content. Wij zijn een open platform waar we op zoveel mogelijk manieren van content-uitwisseling willen faciliteren. Zo werken we aan een agenda-functie zodat je als aanbieder kunt aangeven waar je de komende tijd mee komt, een vorm van pitchen.’
Grote en kleine partijen kunnen zich aansluiten, ook individuele freelancers. Bij TCE is plaats voor tekst, audio en video. Foto’s, tenzij onderdeel van een productie, niet. Van Lierop: ‘Fotografie is een andere tak van sport. Er zijn al veel fotostock- en persbureaus’.
Het platform wil in eerste instantie aanbieders aanvullende inkomsten bieden. Van Lierop: ‘Alle partijen verdienen bijvoorbeeld meer door direct met elkaar zaken te doen dan bijvoorbeeld steeds Youtube of Instagram embeds in artikelen over te nemen’.
Komende maanden wil TCE het platform technisch verder vervolmaken en wat extra’s introduceren. ‘Zoals een geheel Engelstalige omgeving met automatische vertalingen van teksten. Dat vergroot de markt voor alle deelnemers aanzienlijk. We kijken ook of er behoefte is aan validatie van de content en uniforme meta-datering. Dat worden dan aanvullende diensten.’
Veel zal afhangen van het komende jaar. ‘Aanbieders gaan uploaden als er kopers zijn en kopers komen als er aanbod is. Aan beide kanten is werk aan de winkel voor ons. We hebben nu al een mooi aantal aanbieders. Dat zal de komende tijd verder moeten groeien. En de kopers zijn nu welkom.’
Echte concurrenten kent Van Lierop niet. ‘In Nederland heeft de Verhalenmarkt zoiets geprobeerd. Je zou ons de zakelijke variant van Blendle kunnen noemen. De ambitie is groot. In november zetten we de eerste stappen in het buitenland. We willen doorgroeien naar een internationaal platform.’
Praat mee