Nieuw ‘dashboard’ gecombineerde NOM-cijfers
Het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) gaat met ingang van september de resultaten over bereik en oplageverloop bij dagbladen, magazines en vaktijdschriften op een nieuwe manier publiceren. NOM is onlangs gefuseerd met het oplageinstituut HOI. Door de combinatie van gegevens in een speciaal dashboard kunnen de gecombineerde gegevens nu op één plek getoond worden, schrijft NOM-directeur Irena Petric.
In de nieuwe rapportage wordt onderscheid gemaakt tussen een gratis informatiedeel en een betaald informatiedeel, waarvoor een inlog vereist is. In het gratis deel zullen bij print oplage (HOI) de meest actuele voortschrijdende jaargemiddelden voor totaal betaalde gerichte oplage en totaal verspreide oplage zichtbaar zijn. In het betaalde deel zijn gedetailleerde gegevens over de meest actuele periode en drie jaar historie beschikbaar.
De nieuwe wijze van rapporteren wordt eind september geïntroduceerd. Op datzelfde moment moet ook een nieuwe NOM-website online komen.
In het gratis deel zal voor print-edities het gemiddeld bereik van alle in de NOM Print Monitor (NPM) gemeten titels gepubliceerd worden, wat betreft de groep 13 jaar en ouder. Achter de login zal voor alle titels ook een uitsplitsing naar geslacht, leeftijd en welstand opgenomen worden, stelt NOM.
De publicatie van de oplagecijfers voor dagbladen en magazines over het tweede kwartaal 2014 tot en met het eerste kwartaal van 2015 zal eind september 2015 plaatsvinden. Dit zal een voortschrijdend jaargemiddelde zijn, aldus NOM. Voor digitale censusdata zijn nieuwe definities en afspraken over de manier van registreren gemaakt, stelt NOM. Meer bij NOM
Praat mee