‘Reclamebestedingen in 2015 vrijwel ongewijzigd’

Hoewel de economie alweer een tijdje aantrekt, zijn de mediabestedingen in 2015 niet verder gegroeid. In 2014, toen het herstel begon, stegen mediabestedingen met twee procent, maar ondanks doorzettende groei werd in 2015 hetzelfde bedrag uitgegeven. "De ontwikkeling van de netto mediabestedingen liep daarmee uit de pas ten opzichte van de economie", aldus vakblad Adformatie.
In totaal werd volgens onderzoeker Nielsen in 2015 4,62 miljard euro door adverteerders besteed, een daling van 0,1 procent. Er werd meer geadverteerd op internet, buiten op straat (abri’s, billboards e.d.), op televisie en in de bioscoop. Andere mediatypen zagen minder advertentie-inkomsten, aldus het nog te verschijnen Nielsen Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015.
Adformatie merkt op dat bioscopen een forse groei zagen. Met 6,8 procent is dat zelfs de grootste groei in 10 jaar. De daling bij printmedia is volgens Adformatie bezig met een stabilisatie: de daling (want daar blijft sprake van, red.) in 2015 is gelijk aan die in 2014. De daling is bovendien minder groot dan in voorgaande jaren 2012 en 2013. Meer bij Adformatie
Praat mee