word studentlid

— woensdag 4 januari 2023, 09:07 | 0 reacties, praat mee

Nico Kussendrager over de nieuwste druk van zijn boek: ‘Van de fouten van studenten heb ik veel geleerd’

Nico Kussendrager over de nieuwste druk van zijn boek: ‘Van de fouten van studenten heb ik veel geleerd’

Voor de rubriek De Schepping schrijven journalisten zelf iets over de totstandkoming van hun werk. Dit keer Nico Kussendrager over zijn ‘Handboek Journalistiek’. Generaties journalisten kennen het boek want alle opleidingen in Nederland gebruiken het. Eerder verscheen het onder de titel ‘Basisboek Journalistiek’. Nu is er een zevende druk. Laatste wijziging: 5 januari 2023, 12:43

Toen ik lang geleden begon als docent op de School voor Journalistiek (Utrecht) lag er een schat aan lesmateriaal. Een cursus interview in een bureaulade, een map ‘nieuwsbericht’ tussen de krantenleggers, een cursus reportage in een oude tas en een paar velletjes ‘fotobijschrift’ in een kast.

Was het een idee om daar een boek van te maken, een Basisboek Journalistiek? Samen met een collega ging ik aan de slag. Het manuscript stuurden we aan Noordhoff (toen nog Wolters-Noordhoff) in Groningen. De reactie kwam snel: goed geschreven, zelfs journalistiek geschreven, maar in de verste verte geen studieboek.

In de restauratie van het Centraal Station in Amsterdam heeft een onderwijskundige bijna een dag met mij zitten praten (de collega was inmiddels afgehaakt) over de eisen waaraan een studieboek moet voldoen: opbouw, voorbeelden, herhaling, samenvatting, anekdotes (maar met mate). (Terzijde: waarom is er nog geen steeds geen lector ‘didactiek van de journalistiek’?, het vak is er belangrijk genoeg voor).

Twee jaar later, in 1992, lag het resultaat er: een ‘Basisboek Journalistiek’, sindsdien gebruikt op alle opleidingen in Nederland en een aantal in Vlaanderen.

Nu, zes drukken verder, is het boek door duizenden studenten gebruikt. Een mooie, maar ook beangstigende gedachte. Hoeveel studenten hebben we opgezadeld met onze ideeën over het vak?

Soms vragen die studenten: hoeveel tijd kost nu het schrijven van zo’n boek? Lastig te zeggen. Veel tijd, vooral in de vroege uren, voordat het onderwijs begonnen was. De eerste editie kostte zeker twee jaar, bij volgende drukken hing het af van de omvang van de veranderingen. Het werk is niet alleen het schrijven, maar vooral ook het bijhouden van ontwikkelingen in het vak, alert zijn op voorbeelden, zeker ook uit het werk van studenten. Van hun fouten heb ik veel geleerd. Blijkbaar legden we iets niet goed uit.

Meer brutale studenten willen weten wat je eraan verdient.  Dat valt fors tegen. De royalty’s staan in geen verhouding tot de grote hoeveelheid werk. Geld is meegenomen, maar het werken aan het boek doe je vooral voor je plezier. De bevrediging haal je uit het overdragen van het vak aan jonge collega’s.

In de loop der tijd is er veel veranderd, de ene co-auteur kwam, de andere ging. Drie wil ik er noemen: Dick van der Lugt (zijn rol werd in de loop der jaren kleiner, maar hij werkte aan alle drukken mee) en Bas Verschoor, die zijn stempel zette op de vijfde druk. Theo Dersjant leverde een grote bijdrage aan de zevende en laatste druk.

Belangrijker zijn de inhoudelijke veranderingen.

Aanvankelijk ging het boek vooral over journalistieke vaardigheden: hoe maak ik een nieuwsbericht, hoe houd en verwerk ik een interview, hoe schrijf ik een achtergrondverhaal? Er werd aandacht besteed aan het ‘telefoonalfabet’ en aan het ‘uittellen van koppen’ (voor de jonge collega’s: kijk in een van de eerste drukken).

In de zevende druk zijn vaardigheden nog steeds belangrijk. Wel zijn we voorzichtig geworden met ‘regels’ (aan welke eisen voldoet een ‘zacht’ nieuwsbericht, wat is een ‘vrij’ verslag?). Regels werden richtlijnen en zelfs dat met mate.

Het boek is ook veel breder dan een boek alleen over vaardigheden. Persvrijheid en persveiligheid, ethiek en het werken als zzp’er komen in de laatste druk uitgebreid aan bod. Omdat ook beginnende journalisten van alle markten thuis moeten zijn kregen radio, televisie en digitaal een ruimere plek. Om de podcast konden en wilden we natuurlijk niet heen.

Onder andere vanwege die verbreding en om verwarring met andere uitgaven te voorkomen, veranderde de naam in ‘Handboek Journalistiek’.

Er is aandacht voor ontwikkelingen in het vak, zoals burgerjournalistiek (nee, dat is geen ‘men vraagt en wij draaien’) en constructieve journalistiek (nee, dat is geen ‘goednieuwsjournalistiek’). Aandacht is er ook voor de eisen waaraan een goede journalist moet voldoen: nieuwsgierigheid, nieuwsgierigheid, nieuwsgierigheid! De rest kun je leren.

Er ligt veel nadruk op het belang van het vak. In deze woelige tijden waarin iedereen ‘journalist’ is, wordt professionele journalistiek steeds belangrijker. De laatste drukker doet misschien het licht uit, maar zeker niet de laatste journalist.

Of de achtste druk in print of alleen digitaal zal verschijnen, is iets waar uitgever en auteurs nog niet uit zijn. Het is al lastig genoeg om in het onderwijs aan te sluiten bij ontwikkelingen in het vak, laat staan in een handboek dat een paar jaar ‘mee moet kunnen’. 

Ook de journalistenopleidingen worstelen met de vraag hoe je op vernieuwingen moet inhaken. Wat beklijft en wat niet? Welke vaardigheden zijn achterhaald? Om die ontwikkelingen bij te houden krijgt de website een veel grotere rol dan in het verleden en komt er een content managementsysteem met compacte studieteksten, korte kennisclips, samenvattingen, oefentoetsen. Maar altijd met de journalistiek centraal.

Nico Kussendrager studeerde geografie en journalistiek. Hij was redacteur buitenland van Trouw, hoofdredacteur van vakbladen en docent aan de Hogeschool Utrecht. Tegenwoordig werkt hij als zelfstandig journalist.

Het Handboek Journalistiek verscheen in september 2022 bij uitgeverij Noordhoff (ISBN 9789001299842, 328 pagina’s, € 45,95).

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.