— woensdag 27 december 2017, 12:17 | 0 reacties, praat mee

‘Nederlanders maken zich zorgen om nepnieuws’

De verspreiding van onjuiste informatie en de discussie over nepnieuws leidt bij veel Nederlanders tot verwarring. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research, in opdracht van de Volkskrant, naar de invloed van desinformatie op het maatschappelijk debat. De afgelopen maand hebben 2400 Nederlanders deelgenomen aan het onderzoek.

Nederlanders zouden niet goed weten welk bericht ze moeten geloven en zijn onzeker over de pers. Eén op de drie Nederlanders zegt ‘tegenwoordig vaak niet meer te weten wat waar is en wat onwaar’, 29 procent zegt ‘echt nieuws van nepnieuws te kunnen onderscheiden’, aldus de Volkskrant.

De meeste nieuwsconsumenten zijn zich ervan bewust dat niet alles is wat het lijkt. Een ruime meerderheid van de gemiddelde nieuwsconsument neemt nieuwsberichten die verschijnen op Facebook (71%) en GeenStijl (68%) met een korreltje zout.

Lees meer over het onderzoek bij de Volkskrant via Blendle.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.