NDP Nieuwsmedia vindt btw-stuk Follow The Money ‘tendentieus’

Branchevereniging van uitgeverijen NDP Nieuwsmedia noemt een recent artikel van Follow The Money (FTM) over de wijze waarop sommige uitgevers btw-afdracht interpreteren 'onjuist en tendentieus'. FTM stelde dat door creatief om te gaan het verschil tussen papieren nieuws (dat onder het lage btw-tarief valt) en digitaal nieuws (hoog) uitgevers de eigen btw-afdracht handig weten te drukken.
Volgens FTM is de Persgroep het creatiefst waar het de interpretatie van deze verdeelsleutel betreft, vastgelegd in de zogenoemde convenant-formule van de Belastingdienst. Met ingang van het nieuwe jaar stegen de abonnementskosten van kranten.
NDP Nieuwsmedia zegt dat er binnen dat convenant drie mogelijke vormen zijn afgesproken, maar dat FTM alleen de formule beschrijft die uitgevers juist het minst vaak gebruiken om hun btw te splitsen. “De conclusies die de auteur van Follow The Money vervolgens trekt zijn daarom onjuist en tendentieus”, vindt de brancheorganisatie.
Uitgevers hopen dat uiteindelijk álle journalistieke producties, ongeacht print of digitaal, onder het lagere btw-tarief van 9 procent komen te vallen. Liever willen ze een nultarief, zoals dat bijvoorbeeld in België voor printuitgaven van toepassing is.
Er wordt op Europees niveau al jaren gesproken over een gelijktrekking van btw op publicaties, ongeacht of die digitaal of in print verschijnen. Journalistieke platforms die enkel op internet actief zijn moeten hun abonnees het hoge tarief rekenen, wat een ongelijk speelveld oplevert.
Praat mee