— donderdag 29 maart 2018, 15:45 | 1 reactie, praat mee

Nader bekeken: je site hosten via De Coöperatie

De Wordpress-installatie doet wat het moet doen: onder andere een lorem ipsumpje zonder omhaal publiceren.

De Coöperatie is een organisatie die journalisten ondersteuning biedt bij de uitoefening van hun werk. Het werd in 2016 opgericht voor en door journalisten. Een van de diensten die het al enige tijd aan leden biedt is een maatwerk-website voor journalisten. Villamedia nam een kijkje onder de motorkap.

De Coöperatie heeft momenteel veertig sites in beheer, met nog negen op de horizon, aldus de organisatie. Wie lid is van De Coöperatie (of lid is van een partnerorganisatie zoals de Nederlandse Vereniging van Journalisten) betaalt 75 euro per jaar voor de dienst; niet-leden betalen 125 euro - alles exclusief btw.

Zelfs het bedrag voor niet-leden klinkt alleszins redelijk. In samenwerking met hostingbedrijf Hostnet uit Amsterdam verzorgt De Coöperatie de inrichting van de site, het aanmaken van databases en regelt dat de site ook daadwerkelijk voor de buitenwereld te zien is.

Backups en reparaties worden ook verzorgd. Het doel is journalisten zo goedkoop mogelijk een site leveren zodat ze zich met hun werk kunnen bezighouden in plaats van systeembeheer, aldus De Coöperatie.

DOMEIN
Wie als zzp’er of in zelfs vast dienstverband werkt heeft vermoedelijk wel een domeinnaam vastgelegd. Ik heb er zelf meerdere. Een ervan - tek.st - duikt regelmatig op in het tijdschrift, omdat we die als url-verkorter gebruiken. Domeinen vertegenwoordigen praktische waarde omdat bijvoorbeeld al je mail erover loopt of hebben merkwaarde omdat het innig met je bedrijf of online identiteit is verbonden.

Om bij De Coöperatie hosting af te nemen moet je het domein verhuizen. Je vraagt bij je huidige domeinnaambeheerder een zogenoemd token op zodat De Coöperatie het domein kan wegverhuizen. De Coöperatie wordt in dit geval houder - in essentie eigenaar.

Mocht de organisatie het loodje leggen, kan dat een vervelend probleem zijn. Want wanneer je een bijzondere, korte of anderszins lucratieve domeinnaam hebt, kan die door een curator worden doorverkocht. Handiger zou zijn als je enkel de domeinnaamservers hoefde te laten verwijzen, maar dat volgens De Coöperatie uit beheersoogpunt geen optie. Het is uiteindelijk aan jou of dit acceptabel is.

WORDPRESS
Een content management systeem (cms) is een variatie op hetzelfde thema. De basis is in essentie hetzelfde, of je nu Joomla, Bolt, Drupal, Expression Engine of WordPress gebruikt. De Coöperatie maakt gebruik van WordPress, een van de populairste gratis cm-systemen.

Het betekent dat er eigenlijk vrij weinig te melden over ‘de achterkant’, de interface waarmee de site wordt onderhouden. Met slechts enkele stappen is een artikel aangemaakt, met een visuele editor zodat je kunt zien wat je doet – of je kunt omschakelen naar een vorm waarbij je direct in de html-code kunt werken. Voor een dinosaurus zoals ondergetekende, die liever <a href=””></a> tikt in plaats van op icoontjes klikken, is dat een uitkomst.

Het voordeel van WordPress is dat het sinds 2003 uitgroeide tot een gepolijst en compleet cms met veel nuttige uitbreidingen en thema’s. De vereiste zelfstudie is beperkt, mits je weleens eerder een cms hebt gebruikt.

Wat aan de achterkant opviel is de overdaad aan instellingen – maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat om een goede indruk te krijgen De Coöperatie me toegang gaf tot álle opties, van zoekmachine-optimalisatie tot knoppen om via Reporters Online artikelen te verkopen (zie hieronder), Google Analytics en ook plugins om iDeal-betalingen af te handelen.

Welke onderdelen je nodig hebt wisselt met je ambities met een site. De Coöperatie zegt zelf dat hun hosting niet bedoeld zijn om de New York Times op te draaien, maar voor persoonlijke sites en beginnende collectieven.

GEBRUIK
Of je nu een fotograaf bent, artikelen aan de man wil brengen of bijvoorbeeld podcasts wil verspreiden – via WordPress is dat prima te doen. De Coöperatie biedt zoals gezegd een aantal nuttige extra’s voor journalisten, waaronder zelfs een module voor het afhandelen van donaties.

Je kunt podcasts kwijt (eventueel door ze bij SoundCloud te parkeren en te embedden), pdf-artikelen uploaden en zo een portfolio aanmaken, foto’s en teksten uploaden en goed vindbaar maken voor zoekmachines. Er mist qua functionaliteit vrijwel niets omdat WordPress van zichzelf al zo’n uitgekristalliseerd cms is. Er zijn ook buiten het aanbod van De Coöperatie stapels plugins om de functionaliteit mee uit te breiden. Die zijn meestal met één klik te installeren.

De snelheid van het cms was acceptabel en werd in de periode dat ik testte zelfs nog licht verbeterd. De proefsite draaide ook aan de voorkant goed. De Coöperatie voorziet elk domein standaard van een speciaal certificaat, zodat al het websiteverkeer versleuteld is.

BLENDLE VIA REPORTERS ONLINE
De belangrijkste plugin voor journalisten is de ‘RO Blendle Button’, waarmee je via Reporters Online stukken kunt verkopen. Deelname aan Reporters Online is gratis, maar de organisatie vraagt 10 procent commissie op elk verkocht stuk, die voor 29 of 69 eurocent worden verkocht, afhankelijk of het een kort artikel of een achtergrondverhaal is.

Journalisten die al via Reporters Online stukken verkopen, zo’n 800 op het moment van schrijven, verdienen maandelijks tussen enkele euro’s tot een paar honderd euro via het platform, bleek uit een rondgang door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De opgevoerde journalisten steken bewust tijd in selectie en promotie van hun artikelen. Enkel het persoonlijke archief uploaden in de hoop dat er een klapper tussen zit werkt zelden. Niettemin valt nauwelijks te voorspellen welk artikel een succes wordt, aldus de deelnemers tegenover het Stimuleringsfonds. Promotie van stukken op sociale media of door Blendle apart op de meerwaarde van de artikelen bij Reporters Online is onontbeerlijk.

Een gratis registratie bij Reporters Online levert alle benodigde technische informatie op om de ‘RO Blendle Button’ te activeren en verkoop van stukken op je site te realiseren. Wat je uiteindelijk op die manier wil verkopen en welke artikelen je eventueel gratis laat lezen, is uiteraard aan jou.

ZELF DOEN
Aangezien WordPress en veel andere goede cms’en gratis zijn, zou je natuurlijk zelf aan de slag kunnen gaan. Je moet dan op zoek naar een geschikt hostingbedrijf, de software (laten) installeren en configureren. Verder moet je de installatie onderhouden, mochten er in de toekomst lekken worden ontdekt. Het voorgaande is bij WordPress niet eens zo ingewikkeld, maar een klusje waar niet iedereen tijd voor heeft.

Iedereen die de vaardigheden heeft om zijn of haar site te bouwen heeft dat inmiddels wel gedaan. Voor de rest zijn er voldoende partijen die je een handje willen helpen: wie een beetje rondklikt vindt binnen Nederland meerdere partijen die goed schaalbare WordPress-installaties aanbieden. Wat je dan mist is een organisatie die meer oog heeft voor de uitdagingen van journalisten en freelancers.

De Coöperatie heeft momenteel iets van twintig basisontwerpen. Wie daarbij in de buurt blijft kan vrij snel geholpen worden - een site kan in dat geval binnen 24 uur in de lucht worden gebracht, stelt Jan-Jaap Heij van De Coöperatie. Handig om te weten: voorlopig worden bestaande sites onder WordPress of Drupal gratis gemigreerd, maar het overzetten van bewerkelijke oude sites met “matig toegankelijke” opbouw kosten zoveel tijd dat De Coöperatie daar paal en perk aan zal gaan stellen.

Webhosting De Coöperatie: 75 euro per jaar (exclusief btw) voor leden. Niet-leden betalen 125 euro per jaar.  Meer informatie bij De Coöperatie: Je eigen website.

Bekijk meer van

De Coöperatie

Praat mee

1 reactie

Reporters Online, 29 maart 2018, 18:06

En inmiddels hebben we besloten dat we Joomla-migraties ook gratis blijven doen, want eveneens zo gepiept..

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.