— vrijdag 11 oktober 2013, 08:45 | 0 reacties, praat mee

Na liefde is werk het mooiste wat je 
als mens te bieden hebt

Huub van Zwieten van talentbureau TalentFirst meent dat werk in essentie niet meer is dan waarde toevoegen. En dat geldt ook voor de journalistiek. ‘De truc is om dat te doen op een manier dat anderen er de waarde van inzien, zodat ze bereid zijn ervoor te betalen. Als dat lukt, hebt je je droombaan gerealiseerd.’

Vroeger was alles beter. Dat zullen de meeste journalisten beamen. Zeker de wat oudere. Vroeger had je nog aanzien als journalist. Je stelde wat voor. Kennis was macht en journalisten beschikten over meer kennis dan anderen. Die machtspositie was comfortabel. Goedbetaalde journalisten, wentelden met scherpe pen gerieflijk in de afhankelijkheid van hun publiek. Een heerlijke tijd.

Alle banen zijn sterfelijk, zo vertelde carrièrespecialist Richard Bolles mij jaren geleden. Oude banen verdwijnen en nieuwe banen verschijnen. Als een cyclus. 

Een geruststellende gedachte. Zeker in een verwarrende tijd als het heden, waarin de wereld zo snel verandert, dat banen die gisteren nog aanzien hadden, vandaag in onbruik zijn geraakt. 

Automatisering deed eerst laaggeschoold ‘blue collar’ werk verdwijnen of verhuizen. Daar vielen de eerste klappen. Vervolgens verbindt het internet de hele wereld, waardoor steeds meer ‘white collar’ kenniswerk wordt uitbesteed aan mensen die het goedkoper kunnen. En nu lijkt ook de creatieve sector er aan te moeten geloven. Techniek maakt het voor iedereen mogelijk een blog te starten, foto’s te schieten, filmpjes te maken. De laagdrempelige, steeds goedkopere technische middelen en de mogelijkheden om te delen met de hele wereld, doorbreken het monopolie van fotografen, websitebouwers, schrijvers. En dat van journalisten.

Werk is in essentie niet meer dan waarde toevoegen. Zoveel waarde dat anderen bereid zijn daarvoor te betalen. Onafhankelijk van het business model, is dat het basisprincipe van elke baan. 

De baan van journalist bestaat zolang er genoeg waarde wordt gecreëerd, om lezers of adverteerders er direct of indirect voor te laten betalen. 

Nu content overal gratis te verkrijgen is, zijn lezers niet zo snel meer bereid om daarvoor te betalen. Adverteerders, op zoek naar het afgehaakte lezerspubliek, trekken zich vervolgens ook terug. Uitgevers tellen hun knopen en proberen het hoofd boven water te houden, vaak met heel wat minder mensen, met minder salaris. De goedbetaalde journalist wordt een bedreigde diersoort in een veranderde wereld.

Ik geloof dat werk, na liefde, het mooiste is wat je als mens te bieden hebt. Ik geloof dat je op zoek moet naar iets wat uit je tenen komt, waar je ’s nachts voor wakker wil worden gemaakt. Werk waarvan je de lichtjes in je ogen krijgt, de kriebels in je buik. Als je dat voor elkaar hebt, voegt werk een belangrijke en mooie dimensie toe aan je leven. Werk wat niet meer als werk voelt, maar waarmee je je talenten en passies kunt inzetten, helpt je om het maximale uit je leven te halen.

De truc is om dat te doen op een manier dat anderen er de waarde van inzien, zodat ze bereid zijn ervoor te betalen. Als dat lukt, hebt je je droombaan gerealiseerd.

Steeds meer mensen realiseren zich dat dat ook voor hen mogelijk is. Dat werken niet langer moet worden gezien als een noodzakelijk kwaad, maar als een manier om iets wezenlijks bij te dragen, vanuit de unieke talenten en passies die jij hebt. 

De meerderheid van werkend Nederland neemt nog steeds genoegen met minder en blijft te lang blijft zitten in een baan waarmee ze niet tevreden zijn. Maar de groep ‘grijze muizen’, die op woensdag ‘zaagmans’ verwelkomt en voor wie het ‘TGIF gevoe’l het hoogtepunt van de week is, wordt kleiner en kleiner. Er ontstaat een groeiende groep stralende mensen, die doen wat ze heel graag willen doen en daar nog geld mee verdienen ook.

Als journalist je droombaan is, heb je een uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je kunt blijven doen wat je het liefste doet, op een waardevolle manier voor anderen, die daarvoor willen betalen. Hoe vind je daarvoor nieuwe wegen, als de oude afkalven en ophouden te bestaan?

De enige manier om dat te doen, is om opnieuw op zoek te gaan naar dat waarvan jouw ogen gaan glimmen. Op zoek naar werk waar we je ‘s nachts voor wakker kunnen maken. En om vervolgens creatief en slim te gaan bedenken hoe je daar geld mee kunt verdienen. Je stinkende best ervoor doen.

Dit recept voor een droombaan, geldt overigens niet alleen voor journalisten, maar voor elke professional.

De grootste uitdaging in de snel veranderende wereld van vandaag is wellicht het durven loslaten van de wereld van gisteren. Om te kunnen en te durven kijken naar de wereld van morgen, met alle nieuwe mogelijkheden die deze biedt. De kunst van de succesvolle journalist, die zijn eigen bestaansrecht af blijft dwingen, is de kunst van het zien van de kansen in de nieuwe wereld en de mogelijkheden om daarmee blijvend waarde toe te blijven voegen.

Ben jij gemaakt om de onderste steen boven te krijgen en was onderzoeksjournalistiek de reden om dit vak te kiezen? Vergeet de mogelijkheid om dit goedbetaald, fulltime voor de grote kranten en tijdschriften te doen. Zoek naar plekken en platforms waar dat gewaardeerd wordt en waar men daarvoor geld over heeft. Misschien een blog, een eigen boek, een niche site of bij documentairemakers?

Is het het persoonlijke verhaal wat jou raakt en schrijf je het liefst inhoudelijke portretten of biografische verhalen? Wees niet verbaasd dat daar geen geld of tijd voor is bij het grote publiek. Zoek manieren om daarmee waarde toe te voegen, op plekken waar men daarvoor wil betalen, in de niche media, vaktijdschriften of control circulation bladen. 

Ben jij iemand die leeft voor de actualiteit, zit je bovenop het laatste nieuws en ontwikkelingen? Bouw je eigen publiek op, signaleer trends en zorg dat je wordt uitgenodigd om daarover te spreken.

Het realiseren van je droombaan is een eenvoudig driestappen plan. En het is een verantwoordelijkheid van jezelf. Niemand regelt het voor je. 

Als eerste zul je zelf op zoek moeten gaan naar jouw unieke bijdrage. Wie ben jij, met je talenten, passies, verontwaardiging, interesses en eigenaardigheden? Vind de route naar waar jij iets aan anderen te bieden hebt. En hoewel weinigen deze eerste stap serieus en duurzaam oppakken, is dat nog de meest veilige stap. Vervolgens zul je op zoek moeten gaan naar een manier om dit om te zetten in inkomsten of salaris.

De derde stap is continue actie, om te zorgen dat het ook echt lukt. Ook falen hoort daarbij. En opstaan om opnieuw te falen. Net zo lang tot je de code gekraakt hebt en een manier vindt om jouw passie om te zetten in een waardevolle bijdrage die een salaris oplevert.

Vroeger was alles beter, makkelijker misschien. Maar de tijd waarin we leven en waarin je zelf je eigen mogelijkheden weer moet ontdekken en creëren, is wel een stuk spannender en uitdagender. Met als echte winnaar de lezers en consumenten van de journalistieke producten. Zij lezen immers de resultaten die, nadat het kaf van het koren gescheiden is, geschreven zijn door mensen voor wie journalist zijn geen werk is, maar een droombaan.

Bekijk meer van

Dossiers
platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.