‘Minder kranten en bladen in toekomst’
De komende jaren verdwijnen er veel dagbladen en tijdschriften. De markt is verzadigd en er zijn te weinig lezers voor zoveel titels. Bovendien eist de razendsnelle digitalisering haar tol. Dat staat in de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2012-2016 van adviesbureau Price waterhouse Coopers (PwC). Veel uitgeverijen zijn bezig een digitale slag te maken bij kranten en tijdschriften, maar dat remt de omzetdaling slechts. Er is nog nauwelijks sprake van groei.
Wel gaat de groei van online adverteren de komende jaren onstuimig door, staat in het rapport. Dat bleek ook al uit de Global Media Outlook 2012-2016. In 2016 zou de omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven stijgen tot zo’n 795 miljard, 37,5 procent van de wereldwijde entertainment & media omzet. In Nederland is de verwachting dat het cijfer op een derde van de entertainment- en mediaomzet zal uitkomen.
De Nederlandse omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven groeide vorig jaar met 17,4 procent naar 3,9 miljard euro. De niet-digitale uitgaven groeiden met slechts 0,7 procent. PwC voorziet dat de groei van online en digitaal de komende vijf jaar gemiddeld met 8 procent groeit tot 5,8 miljard euro.