— maandag 16 maart 2020, 10:51 | 0 reacties, praat mee

Meeste mediabedrijven slecht voorbereid op ingrijpende effecten pandemie

Maandag 16 maart 2020. Den Haag Centraal ligt er verlaten bij, nu Nederland drie weken op slot gaat | Phil Nijhuis / ANP

Een flink aantal leden van de International News Media Association (INMA) erkent dat ze niet voorbereid waren op de stormachtige ontwikkelingen rond een uitbraak als het coronavirus. Uit een enquête onder leden van de koepelorganisatie blijkt dat de helft geen speciale plannen had liggen.

De respondenten zijn grote uitgeverijen en mediabedrijven op wereldwijd, nationaal en grootstedelijk niveau. Van de 56 deelnemers had de helft in eerste instantie geen duidelijk aanvalsplan liggen. Ze erkennen de laatste weken alle zeilen bij te moeten zetten.

Belangrijkste wapen is werknemers op te dragen vanuit huis te werken. In organisaties waar thuiswerken niet gebruikelijk is, heeft dat een behoorlijke impact: er moeten oplossingen komen voor vergaderingen (die meestal naar online kunnen verschuiven), het afschaffen van handenschudden en de praktische verdeling van teamwerk.

Bij organisaties waar thuiswerken niet gebruikelijk is vereist dat ook een mentaliteitsverandering. Ook simpelweg ziek dúrven zijn draagt soms een stigma, waardoor mensen langer doorbuffelen met alle risico’s voor zichzelf en collega’s.

Redacties en kantoren implementeren verder beleid om bezoek te testen op koorts en onnodig vergaderen en werkreizen terug te dringen.

Belangrijke conclusie uit het INMA-onderzoek is dat ondanks bedreigingen uit het verleden (terroristische aanslagen of voorgaande pandemieën zoals SARS) veel organisaties geen ‘rampenplan’ hebben liggen. Dat plan dient volgens INMA niet alleen de directe gevolgen van overheidsmaatregelen te omvatten.

Een risico-analyse over potentiële economische gevolgen, zoals een daling van adverteerders of gemiste inkomsten door afgeblazen evenementen, moet daar ook een onderdeel van zijn. Het volledige rapport, inclusief aanbevelingen, is hier te downloaden. Het is overigens enkel voor INMA-leden toegankelijk.

Bekijk meer van

INMA coronavirus

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.