Meer bereik en jonger publiek voor mediamerken door toename digitaal lezen

Digitale kanalen van kranten trekken niet alleen meer lezers, ze verjongen het lezersprofiel bovendien. De helft van het bezoek aan nieuwsmedia is online. Ruim de helft van dat bezoek komt van lezers van 13-49 jaar, meldt koepelorganisatie NDP Nieuwsmedia op basis van cijfers van NOM Mediamerken 2019-III.
“Trouw en NRC hebben op maandbasis relatief het grootste aantal digital only-lezers. Twee op drie lezers laten zich op deze wijze door deze nieuwsmerken bedienen. AD heeft de grootste groep crossmediale lezers (22 procent) die het mediamerk zowel digitaal als in print volgen. Voor Metro blijft de gedrukte uitgave het belangrijkste kanaal naar de lezers. Ruim driekwart van het bereik komt dankzij de krant tot stand”, stelt NDP Nieuwsmedia.
Zeven nieuwsmerken in de NOM-rapportage hebben een bereik dat boven een miljoen uitstijgt. AD en De Telegraaf hebben met 8 miljoen bereik de meeste lezers. Het bereik van ADR Nieuwsmedia (AD, Brabants Dagblad, BN DeStem, Tubantia, PZC, Eindhovens Dagblad en de Gelderlander) telt maandelijks zelfs meer dan 10 miljoen dertienplussers. Meer bij NDP Nieuwsmedia
Praat mee