Mediahuis: ‘kwantumsprong gemaakt in 2017’

Uitgever Mediahuis heeft over 'scharnierjaar' 2017 goede resultaten geboekt. Het bedrijf zegt dagelijks 1,4 miljoen kranten te verkopen en behaalde een jaaromzet van 800 miljoen euro. De overname van Telegraaf Media Groep (TMG), de verkoop van Keesing Media Group hebben het netto-resultaat 'significant' maar eenmalig beïnvloed.
Mediahuis heeft het afgelopen jaar haar totale schuld geherfinancierd. Dankzij de verkoop van Keesing en deelname in Talpa Radio is de nettoschuld volgens Mediahuis ‘slechts beperkt’ toegenomen met 34,8 miljoen euro. De schuldpositie van de uitgever is “nagenoeg gelijk gebleven”.
Ook over 2018 zullen er nog eenmalige kosten gemaakt worden in het kader van de overname van TMG en andere activiteiten. Mediahuis becijfert die op zo’n 90 miljoen euro. “Daardoor zullen we, ondanks een substantieel investeringsprogramma voor dit jaar, eind 2018 op een schuldratio van ongeveer 1,1 landen”, stelt financieel directeur Kristiaan De Beukelaer.
Topman Gert Ysebaert, noemt 2018 “een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan.” De uitgeverij zal volgens Ysebaert “meer dan ooit” inzetten op verdere digitale transformatie van de core business, nieuwsmerken en advertenties.
Persbericht: ‘Mediahuis maakt kwantumsprong in 2017’ [.pdf]
Praat mee