— vrijdag 15 december 2023, 11:09 | 1 reactie, praat mee

Mediabedrijf DPG Media wil RTL Nederland overnemen voor 1,1 miljard euro

© Peter Hilz/ANP

UPDATE Mediabedrijf DPG Media wil RTL Nederland overnemen. De twee bedrijven hebben daarover overeenstemming bereikt, liet DPG Media vrijdag weten. Met de overname is een bedrag gemoeid van 1,1 miljard euro, zo meldt RTL Nieuws zelf. De NVJ is ‘onplezierig verrast’. Laatste wijziging: 16 december 2023, 09:52

DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat de naam RTL behouden blijft. DPG Media heeft het voornemen om RTL Nederland en RTL Nieuws onder leiding van Sven Sauvé als nieuwe divisie aan DPG Media toe te voegen. In België is DPG Media al eigenaar van het commerciële tv-station VTM.

‘We geloven sterk in de toekomst van televisie & streaming waarbij de kracht van goede lokale programma’s en series cruciaal is’, zegt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media in een persbericht. ‘RTL en Videoland zijn succesvolle lokale merken met een fantastische programmering die gewaardeerd wordt door een breed publiek. RTL Nederland past daarmee heel goed bij DPG Media.’

CEO RTL Nederland Sven Sauvé: ‘We hebben altijd gezegd dat consolidatie noodzakelijk is in de Nederlandse media-industrie. Daarom ben ik heel enthousiast dat DPG Media deze stap samen met ons wil zetten. Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, innovatieve, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek. En ik ben ook blij met het feit dat de naam RTL behouden blijft; het is een sterk merk en geliefd bij heel veel Nederlanders.’

‘Grote impact op journalistiek niveau’
De reactie van de NVJ luidt als volgt: ‘ De voorgenomen overname door DPG van RTL Nederland heeft ons op zeer onplezierige wijze verrast.
Al jaren uiten wij onze zorgen over het hoog geconcentreerde media-landschap en deze overname zou leiden tot nog verdere mediaconcentratie. 
Het heeft onvermijdelijk grote impact op journalistiek niveau, omdat de nieuwstitels van RTL en DPG nu al een zeer groot gedeelte van het Nederlandse publiek bereiken.

Het vergroot de machtspositie van een nu al dominante speler in het Nederlandse journalistieke medialandschap en heeft zowel op redactioneel niveau, voor onze leden, als voor het publiek grote gevolgen.

Daarom zullen wij nu eerst met onze leden in gesprek gaan over de mogelijke verdere consequenties van dit voornemen en daarna uiteraard aan de betrokken bedrijven opheldering vragen over de voorwaarden en garanties.
Wij staan op dit moment uiterst kritisch tegen deze verdere mediaconcentratie, omdat deze het overeind houden van een pluriform medialandschap nog moeilijker maakt.

Wij zullen zeker ook in contact treden met de ACM en het Commissariaat voor de Media die deze overname zal moeten gaan beoordelen. Het maakt de onderhandelingspositie van freelancers en toeleverende mediabedrijven nog kwetsbaarder. 
Helaas is de journalistiek inhoudelijke toets iets dat tot op heden ontbreekt in de beoordeling vauit de ACM. Het is dus hoog tijd dat ook de politiek hier kritisch naar kijkt. In dat verband benadrukken het belang van de aanstaande wetgeving op Europees niveau, de European Media Freedom Act, die juist als het gaat om dit soort overnames scherpe randvoorwaarden wil stellen.’

‘Zorgelijke ontwikkeling’
De geplande overname van RTL Nederland door DPG Media is een “zorgelijke ontwikkeling”, vindt Mark Boukes, universitair hoofddocent Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. “De diversiteit van het nieuwsaanbod kan hierdoor in het gedrang komen.”

Kranten en televisiezenders zullen in handen komen van een steeds kleinere groep uitgevers en dat kan uiteindelijk ten koste gaan van de pluriformiteit in het Nederlandse medialandschap, zegt Boukes. Grote vraag is volgens hem of de uitgevers ook directe invloed gaan uitoefenen op het televisienieuwsaanbod. “Welke gevolgen gaat dit hebben voor de RTL-programma’s?”, vraagt Boukes zich af.

De overname kan mogelijk wel een positief effect hebben op de nieuwsvoorziening bij RTL, zegt hij. “Misschien draagt dit bij aan meer inhoudelijke programma’s, minder Masked Singer en meer nieuws en opinie”.

De Nederlandse tak van RTL stond al enige tijd te koop. Eerder wilde Talpa de televisiezenders overnemen, maar die aankoop werd niet goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), omdat deze autoriteit vreesde dat de machtsconcentratie van één groot commercieel tv-bedrijf te groot zou worden. Ook ditmaal zal de ACM zich buigen over de voorgenomen koop. Het Duitse moederbedrijf van RTL zette de Nederlandse poot op de markt omdat het zich weer wil concentreren op haar kern- activiteiten en markten. RTL is onder andere in Duitsland en Frankrijk actief op de radio- en televisiemarkt. Daarnaast ondervindt RTL sterke concurrentie van partijen zoals Netflix en meent de zender deze concurrentie alleen aan te gaan in een groter, sterk verband. In Nederland is RTL o.a. actief als tv-zender (RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z) en is het eigenaar van RTL Nieuws.

Bekijk meer van

RTL DPG Media Nederland

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

photopress, 15 december 2023, 19:49

Daar gaat de toch al niet onafhankelijke journalistiek In HOLLAND.
nu worden de nig resteerde hopelijk nog enigzins onafhankelijke journalisten en of journalistiek werkelijk ten grave gedragen als alles bij bijna een mediabedrijf komt die straks uitmaakt wat u ziet en leest.
De onafhankelijke journalistiek in hiermee afgedaan.
Beter zou het zijn dat ook de gewone media die nu in handen is van deze op geldbeluste media groep weer elk een op eigen benen staan de uitgever en titel zou zijn die de concurrentie met elkaar aan gaan op en met de echte journalistiek.
Ook al weeet ik dat dit bijna onmogelijk zou zijn maar alles.misschien beter dan een bedrijf wat steaks uitmaakt wat wel en niet in de publiciteit komt.
Te veel macht bij èèn en de zelfde partij.
Als ik nu en dan eens kijkt naar de journaals op diverse zenders kruipt.nu al bij mij het gevoel naar boven dat het nieuws niet echt als onafhankelijke nieuws wordt gebracht,helaas zou ik bijna veronderstellen dat nieuws en de journalistiek wordt aangepast aan de behoefte van adverteerders en niet op de kijker cq lezers van de geprinte media.
Dus als ze bij de ACM een beetje hersenactiviteit hebben dan keuren ze dit af.
Een beter advies is dus bepaalde titels van dag weekbladen weer terug in eigen land onder te brengen.
Anders blijven er helaas geen echt onafhankelijke journalistiek of media over

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.