Op Goede Vrijdag 10 april en Tweede Paasdag 13 april is Villamedia gesloten. Vacatures die donderdag 9 april na 15.00 uur binnenkomen, worden pas 14 april geplaatst.

— maandag 17 februari 2020, 12:32 | 0 reacties, praat mee

Margo Smit nog drie jaar ombudsman bij NPO

© Marco Hietberg

Margo Smit, de ombudsman voor journalistieke producties van de publieke omroepen, is per 1 januari 2020 herbenoemd voor een periode van drie jaar, zo laat zij weten. Vandaag werd ook het jaarverslag 2019 van de ombudsman gepubliceerd met als opvallend detail de vraag of de ombudsman niet breder ingezet moet of kan worden dan alleen voor de journalistieke programma's.

Die vraag werd regelmatig gesteld (.pdf) vanuit vanuit publiek én politiek. “Er zijn nu veel programma’s waarover eigenlijk alleen bij het programma of de omroep zélf geklaagd kan worden, en niet bij een onafhankelijke functionaris, en het publiek begrijpt dat niet. De ombudsman besluit hier niet zelf over: het is aan de omroepen. De discussie loopt en de ombudsman draagt werkwijzen uit het buitenland aan. Mogelijk brengt 2020 uitsluitsel.”

Het totaal aantal klachten en vragen over journalistieke producties kwam na een onstuimige groei in 2018, met meer dan een verdubbeling van het aantal publiekscontacten, in 2019 op ongeveer duizend uit.

De ombudsman merkt op dat hoewel omroepen en programmamakers zonder uitzondering meewerken aan de onderzoeken en klachtenafhandeling het voor klagers soms frustrerend is dat een rechtstreekse klacht aan bepaalde programma’s niet lijkt aan te komen maar dat redacties dan vervolgens wel reageren op een vraag van de ombudsman.

Verder meldt het jaarverslag dat de ombudsman op sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn met regelmaat werd aangesproken of uitgenodigd tot commentaar. “De ombudsman ziet deze berichten, maar gaat op sociale media niet in discussie omdat haar onderzoeken altijd meer tijd (en/of tekens) vragen.”

Verder kreeg de ombudsman voor de publieke omroepen ook dit jaar diverse klachten die voor andere ombudsmannen bestemd waren. De nationale ombudsman is geïnteresseerd om samen na te denken over een duidelijker ‘bewegwijzering in ombudsland’.

Als uitsmijter toont het jaarverslag nog een paar opvallende ‘klachten’. “Laat nooit uw laptop openstaan. Want op de laatste dag van 2019 was er die mail met wel heel apocalyptische visioenen. ‘Ik kijk dit jaar naar de Top2000,’ schreef de klager, ‘en het valt mij op dat de proportie homogetinte berichten hoger is dan zou moeten. Ik vind dit racistisch en daarom zie ik hier volgend jaar graag verandering in. Vriendelijke groet, Noach. Ps ben een ark aan het bouwen.’

Toen de ombudsman de afzender veel rust toewenste op zijn nieuwe boot, bleek deze van niets te weten. ‘Allereerst mijn excuses voor het versturen van dit eerdere bericht. Dit heb ik zelf zeker niet verstuurd. Aan het tijdstip te zien lag hij aan de oplader in het huis waar we oud en nieuw aan het vieren waren. Iedereen kan het hebben gedaan. Nogmaals mijn excuses. Hopelijk heeft dit de ark niet doen zinken.’

Bekijk meer van

NPO Margo Smit

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.